Afrekenen met social media knelpunt nummer 7, resultaten blijven uit.

Resultaten blijven uit, 27% noemde dit lastig te grijpen knelpunt. Niet alleen omdat er te weinig resultaten zijn. Maar ook omdat dit zeer diverse oorzaken kan hebben. Misschien moet je de volgende checklist even nalopen:

Het model Pondres

Dit is het model van Pondres. Ik gebruik het in mijn trainingen om deelnemers een goede social media strategie te laten opzetten. Wanneer resultaten uitblijven kan het goed zijn om de fases hieruit goed te doorlopen. Of dat opnieuw te doen. Je hebt dan in ieder geval niks overgeslagen.

Diepere oorzaken voor weinig resultaten
Maar dat is nog niet automatisch een garantie voor succes. Binnen de genoemde fases kan ook nog van alles niet goed gaan. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar de eerste knelpunten waar dit eBook mee begon. Lees die hoofdstukken nog een keer. Misschien herken jij je hierin? De drie meest genoemde knelpunten hebben te maken met fase 5, “Strategische opties.”

• Er is weinig geld en tijd beschikbaar
Beide moeten vanuit je organisatie natuurlijk wel voorhanden zijn. De inzet van social media gaat niet vanzelf, je doet het er – in het begin – niet even bij. Probeer je dat wel, dan vallen resultaten altijd tegen.

• Draagvlak ontbreekt
Ben jij de enige die met social media aan de slag wil of is er een groep medestanders te vinden? Hoe denken je collega’s over deze innovatie? Overwegend positief of juist niet? Resultaten zullen toenemen wanneer iedereen er het nut van inziet en mogelijk ook zelf actief in wordt. Je straalt dan met z’n allen een sterk merk uit naar buiten.

• Angst voor negatieve publiciteit
Dit zit dieper, bij jezelf? Waar komt die angst vandaan? Of zit het in de cultuur van je organisatie wellicht? Of is het een blokkade van een sleutelfiguur in je organisatie waardoor je niet de middelen krijgt en innovatie wordt tegen gehouden? Angst weerhoudt je er van er vol voor te gaan. Probeer er dus doorheen te breken wanneer je meer resultaten van je inzet wil zien.

Warme suggesties
Geef sociale media de tijd zich te bewijzen. En de tijd om te groeien. Net als een netwerk opbouwen of een bedrijf winstgevend te maken kost het moeite en tijd om volgers aan je te binden en hen te bieden wat ze zoeken.

Luister, reageer, discussieer en meet natuurlijk.
En als laatste, je moet het natuurlijk zelf ook nog leuk vinden! Iets dat je niet leuk vind geef je misschien minder aandacht. En dat zie je terug in het resultaat.

Welzijn 3.0, Hans Versteegh

Hartelijke groeten,
Hans Versteegh
De sociaalste social media trainer, Welzijn 3.0
Mail mij op  h.versteegh@welzijn30.nl of bel mij op 06-44062029.

p.s. Wil je meer van deze tips? Dit knelpunt en anderen staan ook in het e-book “Jij kan het ook! Afrekenen met social media knelpunten in Welzijn.” dat binnenkort verschijnt. Wil je dat ontvangen, schrijf je dan in via het formulier hieronder aan de pagina.

Wil je zelf aan de slag? Dat kan met de online basistraining social media voor sociaal werk: https://www.welzijn30.nl/leer-online-met-de-social-social-media-academie/

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren