Facebook berichten toch blijven zien (tips)

Facebook berichten toch blijven zien is lastiger geworden. Ben jij een beheerder van een zakelijke Facebookpagina, bijvoorbeeld voor een #wijkteam, #jongerenwerk #sociaalwerk of #buurthuis, lees dan even verder.

Facebook heeft de manier waarop gebruikers de berichten van anderen zien namelijk stevig gewijzigd. De bedoeling is dat je nu vooral berichten ziet die jouw “welzijn bevorderen.” De tijd die je op Facebook besteed moet nuttig voor je zijn, vinden ze daar. Daarmee geeft Facebook vanaf nu voorrang op berichten van vrienden en bekenden, die ook nog eens meer zullen moeten uitnodigen tot dialoog / interactie. 

Facebook berichten toch blijven zienFacebook heeft al toegegeven dat hierdoor 50 miljoen uur PER DAG (!) minder op Facebook wordt doorgebracht door ons allemaal. Het slachtoffer daarvan zijn bedrijven en instellingen. Zelfs als je een like hebt gegeven krijg je niet alles meer te zien wat zij publiceren. Dat was al zo, maar is nu dus nog moeilijker.

Dus, heb jij een bedrijfsmatige Facebook-pagina, bijvoorbeeld voor je wijkteam, opbouwwerk of buurthuis, dan loop jij nu zichtbaarheid en bereik mis. Zo simpel is het. Om dat te veranderen kan je aan je volgers de volgende tips geven om toch zichtbaar te blijven:

Op mobieljes

Ga in de Facebook-app naar de Facebookpagina van organisatie X (die van jou dus). Tip op het pictogram “Volgend.” Bij “meldingen” wijzig je “standaard” in “Als eerste weergeven.”

Op laptops / PC’s

Open Facebook in de browser. Ga naar de Facebookpagina van organisatie X (die van jou dus). Klik onder de grote foto op “Volgend” zodat het uitklap-menu verschijnt. Wijzig “Standaard” in “Als eerste weergeven.”

Natuurlijk mag je dat ook met de Facebookpagina van Welzijn 3.0 doen. Zo zie je mijn berichten altijd in je tijdlijn verschijnen. 😉  Zie het screenshot hierboven. Ga naar https://www.facebook.com/Welzijn30/

Bedankt alvast, succes en hartelijke groeten,

Hans Versteegh, 0644062029, info@welzijn30.nl

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Digivaardig tips

Digivaardig tips? Digivaardigheid, heb jij het? Ben jij in staat je weg te vinden op de “digitale snelweg?” En zijn je collega’s dat ook? En … zijn jouw cliënten / bewoners dat eigenlijk wel? Ben jij in staat hen de weg te wijzen op die “snelweg?” Ik ga je wat tips geven om hier verder mee te komen.digivaardig tips1. Waar zit mijn doelgroep?
Wil je weten welke social media platformen veel gebruikt worden in Nederland en wil je weten op welk platform jouw doelgroep waarschijnlijk te vinden is? Lees het volgende artikel, waarin verslag word gedaan van het jaarlijkse social media onderzoek in Nederland.
https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

2. Is mijn doelgroep digivaardig genoeg?
Soms wil je in kaart brengen of iemand moeite heeft met digitale vaardigheden. Heeft het bijvoorbeeld zin om via digitale middelen contact te leggen of informatie te delen? Is iemand in staat via eHealth hulp te krijgen? Dat kan je inschatten door die persoon de Digimeter in te laten vullen. Jouw organisatie maakt dan wel eerst een account aan.
https://basismeters.nl/meters/digimeter

3. Digitale zelftest voor je doelgroep en … voor jezelf?
Ben je eigenlijk stiekem benieuwd hoe jij het er zelf van af brengt online? Dan is dit een leuke, de digitale zelftest. Super makkelijk en snel. Natuurlijk kan je ook deze even door je client / bezoeker / vrijwilliger / mantelzorger of … je collega in laten vullen. Leuk om te vergelijken.
https://basismeters.nl/meters/digizelftest/

4. Nascholing nodig?
Mocht er nou uit komen dat jij wel wat nascholing kan gebruiken, of jullie samen, kijk dan even in mijn aanbod. Je kunt bijvoorbeeld al snel aan de slag met de online Basistraining Social Media voor Sociaal Werk, voor slechts 97 euro (BTW vrij).
https://socialsocialmediaacademie.nl/waarom-dit-de-training-voor-jou-is/  of hier https://www.welzijn30.nl/leer-online-met-de-social-social-media-academie/
Voor het totaaloverzicht met onder andere adviesgesprekken en meer-maandelijkse coachingstrajecten klik je hier:
https://www.welzijn30.nl/social-media-trajecten/

Kom je er niet uit, bel of mail me gerust. Ik denk graag met je mee.

Groetjes!

Hans Versteegh, info@welzijn30.nl, 0644062029, Welzijn 3.0

BewarenBewaren

Linkedin groepen update

Een update van Linkedin. Linkedin wordt weer interessant om je kennis te delen. Wanneer je net als ik al een poos loopt te klooien met je (onvindbare) Linkedin Groepen, is er nu goed nieuws!

Linkedin gaat binnenkort updates vanuit groepen opnemen in je timeline. Je zult dus eerder geneigd zijn te reageren op berichten in groepen die voor jou interessant zijn.

En andersom, zal dat jou ook meer zichtbaarheid opleveren wanneer jij relevante informatie in een groep post. Ik zeg, een mooie kans om je #expertstatus in jouw vakgebied (#sociaalwerk) verder te onderstrepen. En nu niet alleen via tekst, Linkedin hoopt dat je dat vooral met video’s gaat doen.

Eerlijk gezegd was het al niet slim van Linkedin om die groepen zo te verstoppen in hun nieuwe opzet van nog niet zo lang geleden. Sinds die tijd ben ik er veel minder mee bezig geweest. Kennelijk ben ik niet de enige en draaien ze dat deels terug.

Verstandig.

Stop met registreren!

Stop met registreren! Als ik #sociaalwerk-er was in een #wijkteam, zou ik weigeren nog langer dossiers van cliënten digitaal in te vullen.

Maatschappelijke organisaties klagen namelijk de Staat aan om de vele ongecontroleerde risicoanalyses die sluiks uitgevoerd worden.

Door jou ingevoerde gegevens van kwetsbare burgers, worden in combinatie met andere #data-bestanden gemixed, zonder medeweten van je cliënt of jou. En stigmatiseren je doelgroep door het stempel “risicovol” in diverse overheidssystemen op te plakken. Risicovol in de ogen van de overheid, wel te verstaan.

Maatschappelijke #participatie van jouw cliënt wordt daarmee juist op het spel gezet en mogelijk tegengewerkt. Het tegenovergestelde dat wijkteams zouden moeten bereiken. Stoppen dus. #SyRi #verantwoordelijkheid #privacy

Lees ook het nieuwsbericht: https://www.nu.nl/internet/5084213/maatschappelijke-organisaties-klagen-staat-risicoanalyses.html

Stop met registreren

Lees ook wat hét dilemma is voor sociaal werkers: https://www.welzijn30.nl/het-dilemma-voor-sociaal-werkers/

BewarenBewaren

Facebook gaat veranderen!

Facebook gaat veranderen! Vanaf vandaag. Ben jij een #sociaalwerk-er die Facebook professioneel inzet? Lees hier wat het voor jou betekent.

Gewoon alsmaar (ingeplande) berichten plaatsen op Facebook die weinig respons / tweerichtingsverkeer / dialoog opleveren gaat er voor zorgen dat je juist minder zichtbaar bent dan nu al het geval is.

Je zal dus nog beter berichten moeten maken die reacties op zullen leveren. Neem bijvoorbeeld actuele zaken die spelen in de maatschappij of in je werkgebied. Of evenementen die je organiseert en waar je verslag van doet. Wat je ook kan doen is live gaan via Facebook, omdat dit wel aantoonbaar meer interactie op levert. En daar zal Facebook je voor belonen.

Voor sociaal werkers die Facebook in hun werk inzetten betekent dit dat je heel goed na moet denken wat je gaat plaatsen vanuit je bedrijfspagina.  Vooral het inschatten welk bericht wél, en welk bericht geen of weinig interactie met je community oplevert, zal doorslaggevend worden voor je zo gewenste zichtbaarheid.

https://nos.nl/artikel/2211548-grote-verandering-op-facebook-sterke-nadruk-op-vrienden-en-familie.html

Wil je weten hoe de toekomst van het sociaal werk veranderd door digitalisering? klik dan hier: https://www.welzijn30.nl/ben-jij-er-klaar-voor/

Facebook gaat veranderen, berichten die interactie uitlokken worden beter getoond.

Facebook gaat veranderen, berichten die interactie uitlokken worden beter getoond.

Waarom social media je handig voorbereiden op de toekomst?

Social media, iedereen gebruikt ze tegenwoordig. Ze zijn gemakkelijk, leuk en interessant. Dat is al jaren zo, maar toch zijn ze relatief nieuw. We hebben ze nog niet zo lang in ons leven. Toch bereiden ze ons langzaam voor op de toekomst.

Er komen nog veel gekkere dingen aan. Hele gekke dingen.
Nu al kunnen we binnenkort met zekerheid de volgende zaken op grote schaal toegepast zien gaan worden.

  • Humanoids: de eerste mensachtige robot heft in oktober 2017 het staatsburgerschap van een land gekregen.
  • Artificial intelligence en machine learning: zelf lerende computers en apparaten die zelf leren en dat zo veel sneller doen dan een individueel mens. Misschien krijgen we straks rechtspraak door computers?
  • Robots: overal, altijd en veel beter dan de huidige, vaak eenzijdige klunzen die we nu kennen. Vooral ingezet in sociale contexten waar personeel en aandacht schaars zijn.
  • Sensoren en domotica: in huis, op straat, in voorwerpen en apparaten. Alles zal worden gemeten en alles is met elkaar verbonden.
  • Implantaten en chips in je lijf: nu vaak alleen nog om je deur meet te openen maar straks ook om je te identificeren en te bankieren. Bijvoorbeeld ….
  • Data data data en nog eens data: door dat alles zal worden gemeten krijgen we een heleboel informatie. Die gaan we genereren, minen, analyse, doorgeven, bewerken, etc…
  • Blockchain: een door iedere belanghebbende gelijkwaardig gedeelde volgorde van omgaan met informatie. Nu staart iedereen zich blind op geldvormen zoals bitcoins. Maar dat is niet interessant. Straks kan je met blockchaintechniek dagelijkse handelingen verrichten zoals je vliegticket boeken, een huis kopen zonder dure notariskosten en de bibliotheekboeken verlengen.
  • 3D-printen van grote objecten, maar ook van lichaamsdelen. Nu al zijn er proeven met 3D geprinte botstructuren die aanhechten aan je lichaamscellen. En levensreddende geprinte organen.
  • Om het nog gekker te maken: er zijn geruchten dat we ooit onze hersens aan “de cloud” kunnen verbinden. Stel je eens voor wat dat doet met zoiets als leren. Wanneer je niet meer je hele jeugd in de bankjes hoeft te zitten maar gewoon je hoofd inplugt en alles weet.

Wennen aan de toekomst

OK, dat is misschien wel heel ver weg. Toch denk ik dat je door nu op social media actief te zijn al een beetje went aan de toekomst, aan nieuwe technologie en aan digitaal zijn. Want zo:

  • kom je ethische vragen tegen die je straks helpen om dan verstandige keuzes te maken.
  • loop je tegen de grenzen van de huidige techniek en van je huidige organisatie structuur aan en prikkel le jezelf andere vormen te zoeken, vaak in netwerkverband, co-creatie en delen.
  • leer je een stukje van je werk m.b.v. technologie uit te voeren en daar nog wel zelf de regie op te hebben.
  • wordt je bekend met het hanteren van nieuwe apparatuur. Smartphones, tablets, watches. En sinds kort het bedienen van VR brillen en straks van de robots die je collega’s zullen zijn.
  • en leer je de digitale basisvaardigheden die je straks nog veel meer nodig gaat hebben.

Kortom, wil jij je straks aan kunnen passen aan de toekomst, begin dan nu vast met wat voorhanden is. Zet jezelf niet op achterstand, pas social media nu in je werk toe.

Lees hoe jij je kan voorbereiden: https://www.welzijn30.nl/social-media-trajecten/

Podcast Welzijn 3.0

Wauw, wat ben ik blij met de podcast Welzijn 3.0 (opname) die Jelle de Boer, bekend van zijn blogs in sociaal werk, van en met mij maakte. Hij wilde wel eens weten hoe dat nou zit, met digitalisering in het sociaal werk, en hoe ik daar zo’n voorstander van ben geworden. Interessante kost dus, voor wie mij beter wil leren kennen. (48 minuten).

Jelle de Boer over deze podcast Welzijn 3.0

“In deze eerste aflevering van De Socialogen ga ik in gesprek met Hans Versteegh. Hans is een doorgewinterde sociaal werker en expert in Nederland op het gebied van de inzet van social media in het sociaal werk. We hebben een leerzaam gesprek over de intrede van social media in het werkveld en daarbij dus de digitalisering als onderdeel van ons vak. De vraag is dus niet of je mee moet doen met de digitalisering als sociaal werker, maar de vraag is hoe je dit op een goede manier kunt doen. Welke keuzes kun je maken en wat kan het je opleveren?Wat is het belang van deelname aan online communities als sociaal werker? Ook bespreken we twee uitersten: Aan de ene kant De digitale kloof en aan de andere kant de vraag of robots het sociaal werk in de toekomst van de mens kan overnemen.”

Vond je dit interessant en wil je In contact komen met Hans / Welzijn 3.0 om te informeren naar wat hij in jouw organisatie kan betekenen? Bel dan naar 06 44 06 20 29 of mail naar info@welzijn30.nl

Wil je in contact komen met Jelle?
Kijk op www.jelledeboer.nu of www.facebook.com/zichtbaarmetjelle of mail naar info@jelledeboer.nu

Kijk ook op https://www.welzijn30.nl/

Podcast Welzijn 3.0

Mijn tuinkantoor als opname studio, weer eens wat anders. Podcast Welzijn 3.0

Bel met je digi-vraag

Week van de Mediawijsheid Actie: Bel met je digi-vraag!

Jup, dat is deze week! Kijk maar eens op de hashtag #WvdM17. Daarom nodig ik je uit om mij te bellen. Zo simpel kan het zijn.

Heb jij (of een collega van je) een digitale vraag waar je graag eens over wil sparren? Of twijfel je over wat je met digitale zaken aanmoet en waar je moet beginnen? Ik denk met je mee en geef je, als dat kan, graag en gratis advies.

Vrijdag 24 november (deze vrijdag dus!) zit ik tussen 09.00 en 11.00 uur klaar. Gewoon, aan de telefoon. Kopje koffie er bij. Bel mij op 06-44 062 029. Als ik in gesprek ben mag je ook een Whatsappje sturen, ik bel je dan terug.

Tot vrijdag?

Oh ja, dit bericht delen onder je collega’s mag!

Tip:

Kijk ook eens op https://socialsocialmediaacademie.nl (online training)

Schoolmeisjes data-wijzer dan beleidsambtenaar

Je kan veel zeggen over digitale vaardigheden van jongeren. Soms zijn ze er een kei in en soms, met name in meer professionele situaties zoals colleges of stages, valt het vies tegen. Toch heb ik goede hoop dat onze data in goede handen komt. Als het maar niet te laat is.

Op een congres woonde ik onlangs een presentatie bij van een gemeente over een pilot met de domeinen wonen, welzijn en zorg. Het was gelukt de versnippering te doorbreken op basis van data. Er was meer ruimte voor werkers en er werd ingezet op preventie. De beleidsambtenaar, van het type “niet te moeilijk doen,” was vol lof over professionals, die speelden met de verkregen ruimte en nu dingen deden die niet perse in de taakopdracht pasten.

Tot zo ver prachtig. Toen begon hij over zijn grootste wens: het in kaart brengen van gezinnen die structureel veel geld kosten. Op basis van het samenvoegen van de data-sets van de gemeente (lees: mede opgesteld door sociaal domein uitvoerders) en zorgverzekeraars moet toch te herleiden zijn om welke gezinnen dat gaat? Je zou zelfs aan huisartsen, maatschappelijk werkers en sociaal werkers een top-10 kunnen vragen van gezinnen waar zij zich veel zorgen over maken? Zit er dan overlap in die lijstjes? Of komen er juist gezinnen in beeld die nog niet zo bekend waren? Wie van de hulpverlening komt er wanneer en waarvoor over de vloer? En als je dat weet kan je toch ook eens kijken wat je dan anders zou willen doen, zodat het geld bespaart?

De fantasie van deze beleidsambtenaar sloeg op hol. Zijn ogen twinkelden en het kwijl droop bijkans uit zijn mond. Echter, niet in de zaal. Achter mij begon een mevrouw te sputteren. Verderop in de zaal roerden nog twee of drie toehoorders zich. Ik nam ook het woord. Ik hield de beste man voor dat hier voor mij een grens werd gepasseerd. Tot voor kort was informatie (data dus) van kwetsbare burgers in handen van hulpverlenende instanties, in gesloten systemen. Nu wordt deze informatie rechtstreeks vanuit het sociaal team het stadhuis in gestuurd. Dat is nieuw, en vraagt van de bewoners van dat stadhuis zorgvuldigheid. “Is dit wel ethisch?” vroeg ik.

Laten we het niet ingewikkeld maken.” Zei de beleidsambtenaar, enigszins verrast. Het gesprek werd afgekapt en de presentatie vervolgd.

Niet veel later was ik op de terugreis van een ander congres, met de trein. Op dat congres was het hoofdonderwerp ICT geweest, met verschillende sessies over de zorg. Privacy en regie over de eigen data waren daar de rode draden in. Naast mij zat een collega uit het veld. We keuvelden nog wat na toen de trein begon te rijden. Een man met rode jas kwam de coupé binnen. Gevolgd door de conducteur. De eerste vroeg de medereizigers naar hun OV-pas. Deze werd gescand in een klein handzaam apparaatje. “Kijk nou,” zeiden we tegen elkaar. Zonder toelichting te krijgen over het gebruik van de verzamelde data lieten reizigers hun OV-pas scannen. “Kom maar op,” fluisterden wij strijdvaardig tegen elkaar.

We zaten er, met het congres in ons hoofd, helemaal klaar voor toen plots drie schoolmeisjes van een jaar of 14, in de bankjes vóór ons vragen begonnen te stellen. “Waar heeft u mijn informatie voor nodig?” Vroeg er een. Een ander: “Is het niet genoeg dat de conducteur mijn pas scant?” “Is dit verplicht?‘ Roerde nummer drie zich. De man in de rode jas (van bureau Ipsos) was even uit het lood geslagen. Maar gaf toch een toelichting. Bij ons gingen triomfantelijk vier dikke duimen de lucht in!

De meiden bleken diezelfde dag in de Tweede Kamer te zijn geweest, vanuit school. Daar hadden ze toevallig een debat bijgewoond over data en privacy. Kennelijk had het hun iets gebracht. En waren ze net zo zuinig geworden op hun data als wij. Ik heb ze niet op hun smartphone zien kijken, die reis.

Er is nog hoop, het komt goed.

Hans Versteegh, Welzijn 3.0

Lees ook:

Waarom in 2025 digivaardig sociaal werk?

Andere leestip: “Je hebt wel wat te verbergen.”

Je hebt wél iets te verbergen.

Hier te bestellen. (BOL.com)

 

BewarenBewaren