Wat levert het op?

Sociaal maatschappelijke organisaties inspireren en stimuleren om de kansen van sociale media / sociale technologie en digitale vaardigheid te pakken. Ik help graag bij het accepteren, innoveren en implementeren. Social media opleiding in zorg en welzijn, trainer, workshops en nascholing, coach, adviseur, blogs, columns, spreker en straks een boek (!).

Welke kansen zijn er dan te pakken? Wat levert het je op?
* Digitaal bouwen aan duurzame relaties met je deelnemers / cliënten.
* Het goede imago van je dienstverlening onder inwoners ook online voortzetten.
* Raadsleden betrekken bij je dagelijkse werk.
* Jullie herkenbaarheid in de samenleving vergroten.
* Rechtstreekse lijntjes met de wethouder en beleidsambtenaren leggen.
* Ketenpartners in de wijken vinden en binden.
* Bevorderen van mond op mond reclame, maar dan via social media.
* Tijd besparen door 1 super leuk bericht te plaatsen inplaats van 1001 foldertjes in de bus te doen.
* Standaard informatie digitaal aanbieden om tijd te besparen en je klant beter te helpen.

Mijn klanten vinden het een groot pluspunt dat ik “uit het wereldje zelf kom.” Ik spreek de taal van de sector en ken de mores. Ik help je om digitale middelen zoals social media te borgen in je dagelijkse werk, zodat het bijdraagt om jouw werkdoelen te behalen t.b.v. je cliënt / bewoner / doelgroep. Met Welzijn 3.0 help ik jou en je collega’s graag verder.

Welzijn 3.0 is geaccrediteerd door Registerplein.nl en CRKBO (Centraal Register Kort Beroepsonderwijs). KvK nummer: 52059855. Ik sta als sociaal werker geregistreerd bij Registerplein. Beschikbaar voor korte en langere opdrachten.

Ik ben Hans Versteegh. Ik heb ruim 25 jaar lang ervaring in de uitvoering binnen het sociaal domein. Waarvan veel jaren als opbouwwerker, een prachtig vak. Nog steeds val ik af en toe in en sta ik als sociaal werker geregistreerd bij Registerplein. Op de werkvloer ontdekte ik de kansen van digitalisering voor dit bijzondere veld. En tegelijk kwam ik allerlei drempels en overtuigingen tegen die deze innovatieve ontwikkeling tegenhouden.

Vinden jij en je collega’s dat spannend? Dat snap ik. Zouden jullie daar hulp bij willen hebben? Om digitale middelen zoals social media te borgen in je dagelijkse werk, zodat het helpt om jouw werkdoelen te behalen t.b.v. je cliënt / bewoner / doelgroep? Met Welzijn 3.0 help ik jou en je collega’s graag verder.

 

Gamechanger

Gamechanger

Het zijn tijden!

Ik hoef het niet uit te spellen, dat doen de media wel. Maar toch een korte opsomming zodat je weet waar ik het over heb.

– Facebook blijft onder vuur liggen vanwege het vaag omgaan met onze meest privé geachte informatie. Hadden we het mondiaal even goed mis met elkaar. We blijken er ook nog eens mee gemanipuleerd te zijn. Met een portret in het Witte Huis én een vertrekkend land tot gevolg. Wat zegt dat over de andere platformen?

– E-mails en wachtwoorden van miljoenen Nederlanders zijn doorzoekbaar voor hackers. Een welwillende telg van deze beroepsgroep haalde daarmee het acht-uur journaal. Ik werd door bezorgde mensen gebeld. Hoeveel emailadressen van jou zijn er op hackerlijsten terecht gekomen? Van mij twee.

– We hebben gemeenteraadsverkiezingen achter de rug waar de partij die blijkbaar het slimst social media inzette de grootste winst behaalde (dat kan ergens ook aan de doelgroep liggen). Veel sociaal werkers zullen deze uitkomst denk ik, niet heel erg vinden. Ik ken in ieder geval 1 sociaal boegbeeld c/q senator waar de champagne open zal zijn gegaan.

– Tegelijk is het referendum over de nieuwe inlichtingenwet gewonnen door (dezelfde?) mensen die daar zo hun bedenkingen bij hebben. Ik denk, terecht. De balans tussen veiligheid en privacy sloeg naar mijn smaak de verkeerde kant op in het wetsvoorstel. Je moet rechters laten oordelen over inbreuken op privacy om veiligheid te waarborgen. Niet een politicus. De scheiding van macht en rechtspraak heeft ons ver gebracht.

– Nu we het er toch over hebben; we kennen nu een minister op VWS die verklaart heeft dat hij er niks voor voelt extra regels op te stellen voor het omgaan met privacy gevoelige registratie binnen het sociaal domein. Ook niet na kamervragen.

Dit zijn gegevens van hulpbehoevende en kwetsbare mensen. Misschien heeft de minister een punt, maar dat betekent dan wel dat gemeenten hier een zware verantwoordelijkheid hebben.

Ik constateer daar helaas een zorgwekkende tegenstelling. Gepruttel onder het mom van “ja maar, anders kunnen we ons werk niet goed doen” en een niet te stillen honger naar data over jou en mij. Gemeenten willen iets te graag Facebookje spelen, zeg maar.

Vertrouw jij het nog?

Ik snap je wanneer dat vertrouwen een deuk heeft gekregen. Ondertussen pleitte ik eerder op deze plaats voor het pakken van je mediamomenten. En heb ik je aangespoord je voor te bereiden op een digitale toekomst in je professionele bestaan.

“Zeg Hans, is dat niet een beetje tegen de stroom in? Heb je iets met windmolens?”

Ik denk van niet.

’s Heeren Loo bewijst dat door juist in deze woelige tijden de vlucht voorwaarts te nemen. In het paasweekeind lanceerde sHL een uitgebreid digitaal platform om de digitale vaardigheden van medewerkers in de zorg te vergroten. Kijk op http://www.digitaal-vaardig.nl. Een programma waarbinnen ondergetekende het onderdeel social media mede mocht samenstellen.

Met plezier werkte ik hier aan mee. Privacy en verantwoord omgaan met digitale gegevens is gelukkig een belangrijk onderdeel van dit programma. Medewerkers leren er mee te dealen voor zichzelf, maar zeker ook voor hun cliënten; verstandelijk gehandicapten die aan hun goede zorgen zijn toevertrouwd.

Even heb ik geen reden meer om te mopperen (excuus, ik draaf soms door). Hier trekt een toonaangevende organisatie in mijn ogen een lange neus naar ministerie, beroepsverenigingen, vakbonden, instellingen, organisaties en onderwijs. Vanuit een verantwoordelijkheid naar cliënten en professionals. Om hen de middelen te geven om verstandig -samen- digitaal te werk te kunnen gaan. Juist in deze roerige tijden.

Is dit een gamechanger?
Ik zeg, dat zouden er meer moeten doen.
Wie volgt?

Hans Versteegh
Welzijn 3.0

Verschijnt in april 2018 als blog op Zorg en Welzijn

Mediamomenten

Mediamomenten in zorg en welzijn

Maak eenvoudig dagelijks je eigen mediamomenten en vergroot daarmee je online zichtbaarheid. Leer hoe sociaal werkers in zorg en welzijn gemakkelijk dagelijks hun werk in beeld kunnen brengen en zo zichzelf beter kunnen profileren. Kijk de video:

Wil je weten hoe je social media en digitalisering in je werk een plek kunt geven? Kijk dan op www.welzijn30.nl

Mediamomenten leren maken, is de online training voor 97,- euro iets voor jou?

Mediamomenten leren maken, is de online training voor 97,- euro iets voor jou? Klik op de foto.

Of vraag de succesvolle inspirerende workshop aan: Ben jij er klaar voor?

 

BewarenBewaren

Facebook berichten toch blijven zien (tips)

Facebook berichten toch blijven zien is lastiger geworden. Ben jij een beheerder van een zakelijke Facebookpagina, bijvoorbeeld voor een wijkteam, jongerenwerk sociaalwerk of buurthuis, lees dan even verder.

Facebook heeft de manier waarop gebruikers de berichten van anderen zien namelijk stevig gewijzigd. De bedoeling is dat je nu vooral berichten ziet die jouw “welzijn bevorderen.” De tijd die je op Facebook besteed moet nuttig voor je zijn, vinden ze daar. Daarmee geeft Facebook vanaf nu voorrang op berichten van vrienden en bekenden, die ook nog eens meer zullen moeten uitnodigen tot dialoog / interactie. 

Facebook berichten toch blijven zienFacebook heeft al toegegeven dat hierdoor 50 miljoen uur PER DAG (!) minder op Facebook wordt doorgebracht door ons allemaal. Het slachtoffer daarvan zijn bedrijven en instellingen. Zelfs als je een like hebt gegeven krijg je niet alles meer te zien wat zij publiceren. Dat was al zo, maar is nu dus nog moeilijker.

Dus, heb jij een bedrijfsmatige Facebook-pagina, bijvoorbeeld voor je wijkteam, opbouwwerk of buurthuis, dan loop jij nu zichtbaarheid en bereik mis. Zo simpel is het. Om dat te veranderen kan je aan je volgers de volgende tips geven om toch zichtbaar te blijven:

Op mobieljes

Ga in de Facebook-app naar de Facebookpagina van organisatie X (die van jou dus). Tip op het pictogram “Volgend.” Bij “meldingen” wijzig je “standaard” in “Als eerste weergeven.”

Op laptops / PC’s

Open Facebook in de browser. Ga naar de Facebookpagina van organisatie X (die van jou dus). Klik onder de grote foto op “Volgend” zodat het uitklap-menu verschijnt. Wijzig “Standaard” in “Als eerste weergeven.”

Natuurlijk mag je dat ook met de Facebookpagina van Welzijn 3.0 doen. Zo zie je mijn berichten altijd in je tijdlijn verschijnen. 😉  Zie het screenshot hierboven. Ga naar https://www.facebook.com/Welzijn30/

Bedankt alvast, succes en hartelijke groeten,

Hans Versteegh, 0644062029, info@welzijn30.nl

Mediamomenten leren maken, is de online training voor 97,- euro iets voor jou?

Mediamomenten leren maken, is de online training voor 97,- euro iets voor jou? Klik op de foto.

Of vraag de succesvolle inspirerende workshop aan: Ben jij er klaar voor?

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Digivaardig tips

Digivaardig tips? Digivaardigheid, heb jij het? Ben jij in staat je weg te vinden op de “digitale snelweg?” En zijn je collega’s dat ook? En … zijn jouw cliënten / bewoners dat eigenlijk wel? Ben jij in staat hen de weg te wijzen op die “snelweg?” Ik ga je wat tips geven om hier verder mee te komen.digivaardig tips1. Waar zit mijn doelgroep?
Wil je weten welke social media platformen veel gebruikt worden in Nederland en wil je weten op welk platform jouw doelgroep waarschijnlijk te vinden is? Lees het volgende artikel, waarin verslag word gedaan van het jaarlijkse social media onderzoek in Nederland.
https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

2. Is mijn doelgroep digivaardig genoeg?
Soms wil je in kaart brengen of iemand moeite heeft met digitale vaardigheden. Heeft het bijvoorbeeld zin om via digitale middelen contact te leggen of informatie te delen? Is iemand in staat via eHealth hulp te krijgen? Dat kan je inschatten door die persoon de Digimeter in te laten vullen. Jouw organisatie maakt dan wel eerst een account aan.
https://basismeters.nl/meters/digimeter

3. Digitale zelftest voor je doelgroep en … voor jezelf?
Ben je eigenlijk stiekem benieuwd hoe jij het er zelf van af brengt online? Dan is dit een leuke, de digitale zelftest. Super makkelijk en snel. Natuurlijk kan je ook deze even door je client / bezoeker / vrijwilliger / mantelzorger of … je collega in laten vullen. Leuk om te vergelijken.
https://basismeters.nl/meters/digizelftest/

4. Nascholing nodig?
Mocht er nou uit komen dat jij wel wat nascholing kan gebruiken, of jullie samen, kijk dan even in mijn aanbod. Je kunt bijvoorbeeld al snel aan de slag met de online Basistraining Social Media voor Sociaal Werk, voor slechts 97 euro (BTW vrij).
https://socialsocialmediaacademie.nl/waarom-dit-de-training-voor-jou-is/  of hier https://www.welzijn30.nl/leer-online-met-de-social-social-media-academie/
Voor het totaaloverzicht met onder andere adviesgesprekken en meer-maandelijkse coachingstrajecten klik je hier:
https://www.welzijn30.nl/social-media-trajecten/

Kom je er niet uit, bel of mail me gerust. Ik denk graag met je mee.

Groetjes!

Hans Versteegh, info@welzijn30.nl, 0644062029, Welzijn 3.0

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Linkedin groepen update

Een update van Linkedin. Linkedin wordt weer interessant om je kennis te delen. Wanneer je net als ik al een poos loopt te klooien met je (onvindbare) Linkedin Groepen, is er nu goed nieuws!

Linkedin gaat binnenkort updates vanuit groepen opnemen in je timeline. Je zult dus eerder geneigd zijn te reageren op berichten in groepen die voor jou interessant zijn.

En andersom, zal dat jou ook meer zichtbaarheid opleveren wanneer jij relevante informatie in een groep post. Ik zeg, een mooie kans om je #expertstatus in jouw vakgebied (#sociaalwerk) verder te onderstrepen. En nu niet alleen via tekst, Linkedin hoopt dat je dat vooral met video’s gaat doen.

Eerlijk gezegd was het al niet slim van Linkedin om die groepen zo te verstoppen in hun nieuwe opzet van nog niet zo lang geleden. Sinds die tijd ben ik er veel minder mee bezig geweest. Kennelijk ben ik niet de enige en draaien ze dat deels terug.

Verstandig.

linkedin groepen instellingen update

Vraag de succesvolle inspirerende workshop “Ben jij er klaar voor?” aan!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Stop met registreren!

Stop met registreren! Als ik sociaalwerker was in een wijkteam binnen zorg en welzijn, zou ik weigeren nog langer dossiers van cliënten digitaal in te vullen. Maatschappelijke organisaties klagen namelijk de Staat aan om de vele ongecontroleerde risicoanalyses die sluiks uitgevoerd worden.

Door jou ingevoerde gegevens van kwetsbare burgers, worden in combinatie met andere #data-bestanden gemixed, zonder medeweten van je cliënt of jou. En stigmatiseren je doelgroep door het stempel “risicovol” in diverse overheidssystemen op te plakken. Risicovol in de ogen van de overheid, wel te verstaan.

Maatschappelijke #participatie van jouw cliënt wordt daarmee juist op het spel gezet en mogelijk tegengewerkt. Het tegenovergestelde dat wijkteams zouden moeten bereiken. Stoppen dus. #SyRi #verantwoordelijkheid #privacy

Lees ook het nieuwsbericht: https://www.nu.nl/internet/5084213/maatschappelijke-organisaties-klagen-staat-risicoanalyses.html

Stop met registreren in zorg en welzijn / sociaal werk

Lees ook wat hét dilemma is voor sociaal werkers: https://www.welzijn30.nl/het-dilemma-voor-sociaal-werkers/

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Facebook gaat veranderen!

Facebook gaat veranderen! Vanaf vandaag. Ben jij een sociaalwerker die Facebook professioneel inzet? Lees hier wat het voor jou betekent. Gewoon alsmaar (ingeplande) berichten plaatsen op Facebook die weinig respons / tweerichtingsverkeer / dialoog opleveren gaat er voor zorgen dat je juist minder zichtbaar bent dan nu al het geval is.

Je zal dus nog beter berichten moeten maken die reacties op zullen leveren. Neem bijvoorbeeld actuele zaken die spelen in de maatschappij of in je werkgebied. Of evenementen die je organiseert en waar je verslag van doet. Wat je ook kan doen is live gaan via Facebook, omdat dit wel aantoonbaar meer interactie op levert. En daar zal Facebook je voor belonen.

Voor sociaal werkers die Facebook in hun werk inzetten betekent dit dat je heel goed na moet denken wat je gaat plaatsen vanuit je bedrijfspagina.  Vooral het inschatten welk bericht wél, en welk bericht geen of weinig interactie met je community oplevert, zal doorslaggevend worden voor je zo gewenste zichtbaarheid.

https://nos.nl/artikel/2211548-grote-verandering-op-facebook-sterke-nadruk-op-vrienden-en-familie.html

Wil je weten hoe de toekomst van het sociaal werk veranderd door digitalisering? klik dan hier: https://www.welzijn30.nl/ben-jij-er-klaar-voor/

Facebook gaat veranderen, berichten die interactie uitlokken worden beter getoond.

Facebook gaat veranderen, berichten die interactie uitlokken worden beter getoond.

BewarenBewaren

Waarom social media je handig voorbereiden op de toekomst?

Social media, iedereen gebruikt ze tegenwoordig. Ze zijn gemakkelijk, leuk en interessant. Dat is al jaren zo, maar toch zijn ze relatief nieuw. We hebben ze nog niet zo lang in ons leven. Toch bereiden ze ons langzaam voor op de toekomst.

Er komen nog veel gekkere dingen aan. Hele gekke dingen.
Nu al kunnen we binnenkort met zekerheid de volgende zaken op grote schaal toegepast zien gaan worden.

  • Humanoids: de eerste mensachtige robot heft in oktober 2017 het staatsburgerschap van een land gekregen.
  • Artificial intelligence en machine learning: zelf lerende computers en apparaten die zelf leren en dat zo veel sneller doen dan een individueel mens. Misschien krijgen we straks rechtspraak door computers?
  • Robots: overal, altijd en veel beter dan de huidige, vaak eenzijdige klunzen die we nu kennen. Vooral ingezet in sociale contexten waar personeel en aandacht schaars zijn.
  • Sensoren en domotica: in huis, op straat, in voorwerpen en apparaten. Alles zal worden gemeten en alles is met elkaar verbonden.
  • Implantaten en chips in je lijf: nu vaak alleen nog om je deur meet te openen maar straks ook om je te identificeren en te bankieren. Bijvoorbeeld ….
  • Data data data en nog eens data: door dat alles zal worden gemeten krijgen we een heleboel informatie. Die gaan we genereren, minen, analyse, doorgeven, bewerken, etc…
  • Blockchain: een door iedere belanghebbende gelijkwaardig gedeelde volgorde van omgaan met informatie. Nu staart iedereen zich blind op geldvormen zoals bitcoins. Maar dat is niet interessant. Straks kan je met blockchaintechniek dagelijkse handelingen verrichten zoals je vliegticket boeken, een huis kopen zonder dure notariskosten en de bibliotheekboeken verlengen.
  • 3D-printen van grote objecten, maar ook van lichaamsdelen. Nu al zijn er proeven met 3D geprinte botstructuren die aanhechten aan je lichaamscellen. En levensreddende geprinte organen.
  • Om het nog gekker te maken: er zijn geruchten dat we ooit onze hersens aan “de cloud” kunnen verbinden. Stel je eens voor wat dat doet met zoiets als leren. Wanneer je niet meer je hele jeugd in de bankjes hoeft te zitten maar gewoon je hoofd inplugt en alles weet.

Wennen aan de toekomst

OK, dat is misschien wel heel ver weg. Toch denk ik dat je door nu op social media actief te zijn al een beetje went aan de toekomst, aan nieuwe technologie en aan digitaal zijn. Want zo:

  • kom je ethische vragen tegen die je straks helpen om dan verstandige keuzes te maken.
  • loop je tegen de grenzen van de huidige techniek en van je huidige organisatie structuur aan en prikkel le jezelf andere vormen te zoeken, vaak in netwerkverband, co-creatie en delen.
  • leer je een stukje van je werk m.b.v. technologie uit te voeren en daar nog wel zelf de regie op te hebben.
  • wordt je bekend met het hanteren van nieuwe apparatuur. Smartphones, tablets, watches. En sinds kort het bedienen van VR brillen en straks van de robots die je collega’s zullen zijn.
  • en leer je de digitale basisvaardigheden die je straks nog veel meer nodig gaat hebben.

Kortom, wil jij je straks aan kunnen passen aan de toekomst, begin dan nu vast met wat voorhanden is. Zet jezelf niet op achterstand, pas social media nu in je werk toe.

Ben jij klaar voor de toekomst in zorg en welzijn? Klik hier voor de succesvolle en inspirerende workshop.

Ben jij klaar voor de toekomst in zorg en welzijn? Klik hier voor de succesvolle en inspirerende workshop.

Lees hoe jij je kan voorbereiden: Ben jij er klaar voor? 

BewarenBewaren

Podcast Welzijn 3.0

Wauw, wat ben ik blij met de podcast Welzijn 3.0 (opname) die Jelle de Boer, bekend van zijn vlogs in sociaal werk, van en met mij maakte. Hij wilde wel eens weten hoe dat nou zit, met digitalisering in het sociaal werk, en hoe ik daar zo’n voorstander van ben geworden. Interessante kost dus, voor wie mij beter wil leren kennen. (48 minuten).

Jelle de Boer over deze podcast Welzijn 3.0

“In deze eerste aflevering van De Socialogen ga ik in gesprek met Hans Versteegh. Hans is een doorgewinterde sociaal werker en expert in Nederland op het gebied van de inzet van social media in het sociaal werk. We hebben een leerzaam gesprek over de intrede van social media in het werkveld en daarbij dus de digitalisering als onderdeel van ons vak. De vraag is dus niet of je mee moet doen met de digitalisering als sociaal werker, maar de vraag is hoe je dit op een goede manier kunt doen. Welke keuzes kun je maken en wat kan het je opleveren?Wat is het belang van deelname aan online communities als sociaal werker? Ook bespreken we twee uitersten: Aan de ene kant De digitale kloof en aan de andere kant de vraag of robots het sociaal werk in de toekomst van de mens kan overnemen.”

Vond je dit interessant en wil je In contact komen met Hans / Welzijn 3.0 om te informeren naar wat hij in jouw organisatie kan betekenen? Bel dan naar 06 44 06 20 29 of mail naar info@welzijn30.nl

Wil je in contact komen met Jelle?
Kijk op www.jelledeboer.nu of www.facebook.com/zichtbaarmetjelle of mail naar info@jelledeboer.nu

Kijk ook op https://www.welzijn30.nl/

Podcast Welzijn 3.0

Mijn tuinkantoor als opname studio, weer eens wat anders. Podcast Welzijn 3.0

BewarenBewaren