Drie dagen naar de vaantjes

computerproblemenDrie dagen naar de vaantjes. En natuurlijk net op een spannend moment! Want mijn boek komt er snel aan. Dan moet je wel alle opties open hebben om dat van de daken te schreeuwen, toch? Want ik wil dat het gelezen gaat worden dus moet ik zorgen dat zo veel mogelijk mensen er van weten. Maar dat ging dus mis …

Wat er aan de hand was?

Vreselijk. Mijn laptop kapte er mee! Mijn “liveline” naar de buitenwereld. En weet je waardoor? Doordat ik een anti virus programma kocht en installeerde. Echt, een antivirus programma, stel je voor. Dat installeren lukte, maar daarna opstarten? Nee dus. Drie dagen lang heb ik lopen klooien om dit computerprobleem op te lossen. Ja, in het afgelopen weekeind, met dat mooie weer. Net toen ik klaar was las ik in de krant dat kinderen niet in staat zijn dergelijke problemen zelf op te lossen omdat ze dat nooit geleerd hebben.

Ik ook niet, maar ik weet ongeveer hoe je dat aanpakt. Door het gewoon te proberen. Ja, ik heb vaker drie dagen lopen klooien voordat ik iets oploste. Ook wel eens minder, gelukkig. Maar daardoor ga je wel diep nadenken, creatief zijn, uitproberen, kijken wat er gebeurd. En ineens lukt het toch!

Wauw!

In mijn geval heb ik mijn hele laptop schoongemaakt. Alles gewist! Zeker, daar heb je lef voor nodig. Maar ik had natuurlijk wel eerst een grote schoonmaak van verdachte software en documenten gedaan. Hup, weg er mee. En toen een backup gemaakt op een externe harde schijf. Die ik trouwens niet in huis bewaar voor het geval er brand komt. Na het wissen heb ik die backup terug gezet, maar nu zonder het nieuwe programma. Uiteraard.

Gelukt!

Want nu kan ik je toch weer deze mail sturen. Pffff. Hoe fijn is het om weer te kunnen werken! Mooi op tijd om je te laten weten dat er intussen mooie flyers binnen zijn gekomen om mijn boek onder de aandacht te brengen. Hieronder zie je ze. Ik ga ze binnenkort op de bus doen naar iedereen die ooit eens iets bij me heeft gekocht. En ik neem ze mee naar evenementen en congressen.

Flyer boek digivaardig sociaal werk

Marketing dus. Of reclame, wat je wil. En ouderwets handwerk, met enveloppen en etiketten. Ik heb er 250 dus ik ben wel even bezig.

En het boek?

Dat schijnt deze week in het Centraal Boekhuis te arriveren. Wanneer jij het hebt besteld krijg je het misschien een dezer dagen thuisgestuurd! Ben je nieuwsgierig en wil je het boek ook reserveren (en … het komt er nu echt heel snel aan!) dan kan je hier aanmelden en bestellen: https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/

Check daar ook de extra’s wanneer je er meer dan 25 tegelijk koopt, of nog meer …

Als je meer persoonlijke “learnings” van mij wil horen over digitaal werken, koop dan mijn workshop in. Ik kom graag een dagdeel vertellen waarom het belangrijk is dat jij en je collega’s online actief en zichtbaar zijn. Hoe lastig dat soms ook is … Wil je dat, klik dan hier: https://www.welzijn30.nl/social-media-workshop-in-zorg-en-welzijn/

Tof! Dankjewel!

Hans Versteegh, Welzijn 3.0, voor digivaardig sociaal werk

 

Het schuurde in mijn oren

Leuk hoor. zo’n opendag van de muziekschool. Mijn jongste wilde op vioolles (ai!). Dus wij daar naar toe. Ben je wel eens op zo’n opendag geweest? Nee, nou, laat ik je waarschuwen! 

Want wat je moet weten is dat je op die dag álle muziekinstrumenten mag uitproberen. Vaak zijn het kinderen die dat doen. Mijn jongste knarste eerst op een viool, ging volgas op een drumstel, ramde op een piano, tokkelde met een harp en keerde toen weer terug naar het hoofddoel; de viool. De blokfluit, elektrisch gitaar, hobo, zangjuf en saxofoon liep ze voorbij.

Je eigen lieverdje muziek horen ontdekken is nog wel te doen. Maar ze deed dat tegelijk met het halve dorp! In ieder kamertje was een ander lieverdje net zo fijn bezig. En omdat de deuren open stonden, hoorde je dat ook van elkaar …

Wanhoop

Toen we half verdoofd in de gang stonden kwam de jongste een vriendinnetje tegen, met haar moeder. Zo goed en zo kwaad het kon maakten we een praatje. Ook in haar ogen zag ik de wanhoop.

Die bleek niet alleen van de kakofonie aan herrie te komen. Nee, ze vroeg ook advies over haar LinkedIn profielpagina. Iets dat me wel vaker gebeurd. De hare schuurde, want die was niet volledig. Daar werd ze ruw op gewezen toen ik vroeg hoe het op haar werk bij organisatie X was. want die stond er op, wist ik nog. Maar ze was al bij organisatie Z aanbeland. Had verzuimd dat op haar profiel te vermelden. Tja … Eind van dit liedje (knipoog) is dat ze dus een keer bij me langs komt om daar aan te werken.

Het schuurt

Schuurt het daar ook bij jou? En wil je er wat aan doen, maar wil of kan je niet bij mij langskomen? Dan is de online LInkedIn-training vast iets voor je.

In 7 online modules leer ik je in video’s uit welke opties het platform heeft, waar ze zitten en hoe je ze kan gebruiken. Zodat je dit zakelijke platform goed leert benutten. En ik geef er een gratis profielscan bij, voor niks!

Dit zijn de modules:

  • ​Module 1, introductie (gratis, nu al te bekijken)
  • Module 2, home, navigeren en de app
  • Module 3, profiel, je ontdekt route 1 en 2
  • Module 4, netwerken
  • Module 5, groepen
  • Module 6, bedrijfspagina
  • Module 7, statistieken en nabranders

Wat levert deze training jou op?

  • Linkedin heeft straks weinig geheimen meer voor je
  • Je weet hoe het werkt en hoe jij als professional zichtbaar wordt
  • Het wordt makkelijker en leuker om je vakgebied bij te houden
  • Informatie gaat naar je toe komen
  • Bovendien zal je netwerk groeien, heel belangrijk in deze tijd
  • Je weet hoe jij je zakelijke netwerk warm kan houden
  • Je gaat het netwerk voeden met waar je mee bezig bent. Andersom werkt dat ook zo.
  • Ik geef je als extra dus ook nog een gratis profielscan

Interesse? De training staat hier voor je klaar: https://socialsocialmediaacademie.nl/linkedin-video-training/

Voor het geld hoef je het niet te laten, je bent net geen vijftig euro kwijt. Misschien ook leuk om samen met je collega op te pakken?

Ik ga ondertussen op zoek naar oordopjes, want ze staat nu ingeschreven voor een opstapcursus van vier keer, samen met die andere lieverdjes.

Bekijk ook deze checklist: https://www.welzijn30.nl/checklist/ 

Blog Zorg & Welzijn: Bestaat de digitale transitie wel?

De kranten kunnen er vol mee staan, maar ik zie het niet. Die digitale transitie. Tenminste, niet in de sociale sector. Terwijl het zo mooi zou kunnen zijn.

Wat als welzijnsorganisaties verantwoordelijkheid nemen om de meest kwetsbare burgers digivaardig te maken, om een nog groter wordende maatschappelijke kloof tussen have’s en have-not’s te voorkomen? Met inzet van sociaal werkers die het dichten van die digitale kloof als hun top-prioriteit zien in hun streven mensen te ondersteunen in zelfredzaamheid en participatie. Ook wanneer die al digitale cursussen in de bieb hebben gedaan en het daarna zelf moeten waarmaken.

Lees hier verder:

https://www.zorgwelzijn.nl/blog/blog-bestaat-de-digitale-transitie-wel/

Blog Zorg en Welzijn, Bestaat de digitale transitie wel?

Lees ook mij  boek: https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/

Digitale nazorg

Ik had een indrukwekkend gesprek over digitale nazorg met Sander van der Meer, van www.digitalenazorg.nl over wat er digitaal geregeld moet worden na iemands overlijden. Maar dat heel vaak niet is.

Met alle gedoe en emotie die daar bij hoort. Wat hij doet is data op laptops en telefoons van overledenen beschikbaar maken voor nabestaanden. Denk aan vakantiefoto’s, muziek, enz. Alles wat je vroeger in een dagboek en foto-albums zette, zeg maar.

 


Digitale nazorg is belangrijk

Nabestaanden willen natuurlijk bij digitaal opgeslagen informatie kunnen. Soms omdat het ook hun eigen data zijn. WhatsAppberichtjes met de overledene verdwijnen niet alleen van de telefoon van die overledene wanneer het nummer naar iemand anders gaat, maar ook van de telefoon van de nabestaande. Wist ik niet.

Soms om dierbare herinneringen aan de overledene te vinden. Zoals die dierbare vakantiefoto in iCloud waar alleen de overledene het wachtwoord en beheer over had.

Soms, bijvoorbeeld in geval van plotselinge zelfdoding, om antwoorden te vinden. Van jongeren die onaangekondigd op het spoor zijn gaan liggen, soms met de telefoon er naast. Dan wil je als ouders weten of daar misschien nog iets op staat dat de vreselijke daad verklaart.

Waarom is dit voor sociaal werkers belangrijk? Omdat jij misschien wel eens van nabestaanden hoort tegen welke problemen ze aan lopen, wanneer dierbaren er niet meer zijn. Je kan ze dan naar Sander verwijzen.

Weten jouw eigen dierbaren je wachtwoorden? Het zou ze helpen. Het heeft mij wel aan het denken gezet. Ik ga het regelen voor mijn vriendin en kinderen.

www.digitalenazorg.nl

Bonus van dit gesprek was dat het meteen ook mijn eerste bezoekje aan een vet #datacentrum was. In dit geval van @ironmountaindatacenters dat onderdeel uitmaakt van AMS1 (of 2?), de internethub van Nederland. Sander heeft daar een werkplek. Een gebouw waar het internet tastbaar wordt, samenkomt en verspreid wordt. Eindeloos lange rijen servers met kabeltjes en knipperende lampjes. Een beetje zoals op je modem, maar dan een voetbalveld vol. En zwaar beveiligd. Geen kattenpis. Maar tof om een keer te mogen kijken!

Lees ook mijn boek: Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie.

Wil je vaker dit soort verhalen van mij lezen, meld je dan HIER aan. 

Vier teams, vier x anders

Vier teams, vier x anders, trajecten mixen

Misschien denk je er niet in eerste instantie aan, maar teams kunnen bij mij terecht voor meer dan alleen een inspirerende social media workshop. Het afgelopen half jaar heb ik voor vier teams  vier hele leuke trajecten mogen ontwerpen en uitvoeren. Die allemaal wel een digitale link hadden, maar tegelijk om veel meer dan dat gingen. Ze waren stuk voor stuk uniek, met een mix van kennis, creativiteit, resultaatgerichtheid en … plezier.

Innovatie

Zo hielp ik een gloednieuw innovatieteam in de jeugdbescherming bij de start van hun kersverse opdracht. Ze hebben drie jaar de tijd gekregen om te ontdekken wat sociale technologie kan betekenen in de jeugdzorg, hoe gaaf! En heel actueel. Ze vroeg mij om hen in te wijden in wat innovatie eigenlijk is en hoe je dat in je organisatie vorm kan geven.

“Een waardevolle training.”

Strategie en LinkedIn

Het communicatieteam van een landelijke beroepsvereniging in het maatschappelijk veld vroeg mij hen te ondersteunen bij het opstellen van een social media strategie (visie op, doelen met, uitgangspunten voor …) en vervolgens ook bij het samenstellen van een praktisch social media beleid voor de medewerkers van het verenigingsbureau. Met een LinkedIn-training hielp ik ze daar invulling aan te geven. Eenzelfde training voor de actieve kaderleden staat voor het najaar gepland.

“Dankjewel Hans, voor de inspirerende training.”

Visie, identiteit en koers

Een stedelijk werkend opbouwwerkteam wilde graag hun oude werkwijze tegen het licht houden. De maatschappelijk ontwikkelingen boden nieuwe kansen maar hoe konden ze die nou benutten?  In vier sessies zoomden we in op de behoefte van klanten, op identiteit van het team, op de interne dynamiek, op nieuwe ontwikkelingen en op wat er aldus nog te doen stond voor het inslaan van een nieuwe koers. En daarbinnen natuurlijk prioriteiten aangeven. Naast de procesbegeleiding deed ik ook de verslaglegging en leverde ik een advies op voor het managementteam.

Strategie en rol

Een team communicatieadviseurs van een grote regionale koepel van sociaal werk organisaties voelde de behoefte om aandacht te geven aan digitale communicatie. Enerzijds om derden duidelijk te maken hoe en waarmee de moederorganisatie de lokale dochters ondersteunt. Anderzijds om te bepalen hoe zij sociaal werkers in die locale welzijnsinstellingen zo goed mogelijk konden faciliteren bij het zichtbaar maken van hun meerwaarde via social media.  Ook hier gaf ik input voor een sociaal media strategie en praat ik ze bij over actuele social media en gaf ik feedback op wat ze tot dan toe online hadden laten zien.

“Zeer praktische training met een duidelijk stappenplan. Erg fijn!”

Mixen tot maatwerk

Deze trajecten zijn echt maatwerk. De behoefte van de opdrachtgever is het uitgangspunt en in overleg worden ze samengesteld. Heel leuk om te doen, want ik kan er mijn creativiteit in kwijt. Het is een sport om een traject te ontwerpen dat naadloos aansluit. En aan de reacties te merken lukt dat.

“Het was een goede bijeenkomst, waar wij zeker mee verder kunnen👍 bedankt!”

Hebben jouw teams ook zo’n soort vraag? Neem dan even contact met mij op. Ik denk graag met je mee of ik iets voor je kan betekenen. Je kan mij bereiken via 0644062029 of info@welzijn30.nl 

Groeten, Hans Versteegh

Heb je mijn boek al gereserveerd? https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/ 

Veels te relaxed

Veels te relaxedHet was een vergissing om veels te relaxed door Brummen naar het station te lopen. Op het goedbezochte vrijwillgers-festival, even daarvoor, had ik aan vrijwiligers van Stichting Welzijn Brummen een social media workshop gegeven. Erg aardige mensen. Zeer geïnteresseerd. Helemaal top. 

Daarna in een koningsdag-achtige sfeer nog wat gekeuveld met diverse sociaal werkers en de directrice. Allemaal hele hartelijke leuke mensen. Ook super. 

De friet bakkende jongerenwerker stilde mijn honger met het beste patatje dat ik ooit heb gegeten. Wauw! 

Een hoogbejaarde dame van het lokale koor kreeg een lekker hamburgertje. Zich druk maken over de niet dáárvoor bestemde consumptiebon bleek niet nodig.”Smakelijk mevrouw!” Kijk. 

In die gemoedstoestand begaf ik mij naar de trein. Die had twee keuzes: Arnhem of Zutphen. Ik koos Arnhem en liep perron 2 op. Twee studenten op weg naar een avondje stappen zeiden vriendelijk gedag. Ah, daar zag ik al twee gele lampen in de verte. 

In de trein las ik het boek Artificial Intelligence in actie, van Schepper en Hiddink. Een toegankelijk boek waarin kunstmatige intelligentie begrijpelijk uitgelegd wordt. Leuk! Ik dook er helemaal in.

Tot vlak voor Driebergen-Zeist, mijn eindstation, de conductrice er achter kwam dat ik niet had ingechecked bij de NS met mijn OV-kaart. “Ik zie wel dat Syntus blij met u is, in- en uitgechecked. Maar ik niet.” Oh jee!

Ik, die toch qua digitalisering m’n mannetje denk te staan. Domweg te gewend aan fysieke poortjes in grote stations ga ik meteen de mist in wanneer de doorgang naar het perron een keer niet versperd wordt. Want op perron 2, in het relaxte Brummen was ik straal voorbij gelopen aan de gele incheck-paaltjes. Gewoon niet aan gedacht, voortsudderend in de roes van gezelligheid en vriendelijkheid. 

De conductrice liet me twee minuten later zonder boete de trein uit gaan.”Nou niet uitchecken! Dat kost u 20 euro!” Die tip knoopte ik in mijn oren. Illegaal verliet ik het station. Mijn geluk? Ook geen poortjes in Driebergen.

Beter zo. 

“En wanneer verschijnt jouw boek eigenlijk?” hoor ik nu regelmatig.  “Als het goed is oktober,” zeg ik dan. Maar je kan het nu alvast bestellen: https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/

Blog: Het sociaal zwakste belang staat bij digitalisering op achterstand (Zorg+Welzijn)

In het sociaal domein worden digitaal cliënt-gegevens in online dossiers vastgelegd. Het gaat om gegevens van de meest kwetsbaren in de samenleving, met het sociaal zwakste belang. Er is echter een schrijnend verschil te zien in vergelijking met medische gegevensverwerking. Met sociaal gezien onwenselijke gevolgen.

Lees hieronder welke actie van sociaal werkers en hun organisaties nu nodig is, in mijn blog op Zorg en Welzijn:

https://www.zorgwelzijn.nl/blog/blog-het-sociaal-zwakste-belang-staat-bij-digitalisering-op-achterstand/

Blog: Het sociaal zwakste belang staat bij digitalisering op achterstand (Zorg+Welzijn)

Lees ook mijn boek, Digivaardig sociaal werk, hier te bestellen: https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/

 

Het bizarre gevolg van een rondje fietsen

bizarre gevolgenVorige week liet ik je weten dat ik sinds jaren weer eens een rondje had gefietst op de racefiets. De gevolgen waren bizar. Niet omdat het de onwennige eerste keer was op deze vintage fiets. Niet omdat de ketting er natuurlijk af liep en ik een mooie zakdoek verpeste met kettingsmeer (zie de foto).

Nee, er gebeurde iets heel gaafs.

Mijn bericht van vorige week had de titel “Drie boeken en één fiets.” Het bevatte inderdaad drie boeken-tips (onderaan vind je de link nogmaals) en het verhaal over hoe het komt dat ik nou toch weer op die fiets zat. Dezelfde als die ik in mijn jeugd heb gehad, en nu weer terugvond. Gewoon, een leuk mailtje, dacht ik. Misschien wel interessant voor je. En anders toch gewoon lollig, hoopte ik. Maar dat was zwaar onderschat.

Het ontplofte .

Even wat cijfers. Die mail werd op de eerste dag 293 keer geopend (24,4%) en 56 mensen klikte op een link naar mijn site. Op dag 2 stuurde ik de mail naar mensen die hem op dag 1 niet openden. Nog eens 109 ontvangers deden dat nu wel (11,9%), en 18 klikte door naar de site.

Mijn website is normaal een rustig kabbelende site met een bezoekersaantal waar je echt niet van achterover slaat. Die trok nu op de eerste dag 69 bezoekers, op dag 2: 30 bezoekers en dag 3: 18 bezoekers. Dik 117 bezoekers als gevolg van dat ene mailtje.

Op social media was het een nog groter gekkenhuis. Daar plaatse ik meermalen de link naar mijn website, waar je het hele verhaal kan lezen. Op Linkedin, Twitter en Instagram samen tel ik 1184 weergaven van het bericht over die drie boeken en een fiets.

Indrukwekkend.

Wat een aandacht. De kracht van online communicatie. Was het de titel, die enigszins mysterieus was? Een gekke combinatie, drie boeken een een fiets. Maar daardoor gebeurde iets bizars dat ik helemaal nog niet zag aankomen. Ik was er nog niet op voorbereid.

Ik verkocht mijn aller aller eerste boek! Ooit!

En een dag later nog één!

Echt G-E-W-E-L-D-I-G!

In de zevende hemel. Het boek verschijnt pas in het najaar maar er zijn er nu al twee verkocht. Ongelofelijk. Mijn vriendin kreeg tegelijkertijd een baan aangeboden, dus kennelijk was het onze geluksdag. Natuurlijk zette ik trots een triomf-berichtje op Linkedin. Ik kon het wel van de daken schreeuwen! Ik stikte natuurlijk ook van nieuwsgierigheid: WIE WAS DIE EERSTE KOPER? Dus dat vroeg ik. Ik ben daarna  overstelpt met reacties. Allemaal lieve, die me een bestseller gunnen! Wauw! Love you all! Het berichtje was goed voor 46 likes, 23 reacties (supertof, dank!) en dat ene Linkedin bericht is wel 3397 keer gezien.

Het eerste exemplaar van Digivaardig sociaal werk is verkocht

Het eerste exemplaar is al gekocht!

Maar die eerste lezer, die melde zich niet. 🙁

De tweede had ik al wel snel in de gaten. Iemand die mij al jaren kent en zoals ze zelf zegt, mij vertrouwt. Wat een mooi compliment! Alsof ik al niet naast mijn schoenen liep. Ik ben heel dankbaar voor zulke mooie woorden.

Maar … ben jij toevallig diegene die mijn eerste boek heeft gekocht?

Dat zou best kunnen, want misschien krijg je al jaren mijn mails en heb ik je ook wel eens in een workshop gezien. Geen idee, maar ik zou het leuk vinden te weten wie je bent. Want ik wil als dank iets voor je terug doen. Wat? Daar komen we wel uit.

Groeten,

Hans Versteegh

p.s. 1. Wil je het bericht van vorige week terug lezen, inclusief de drie boekentips? Dit is de link: https://www.welzijn30.nl/drie-boeken-en-een-fiets/

p.s. 2. Ik heb ook iets nieuws: de 1 uur coach! Persoonlijk, vertrouwd, betaalbaar en gemakkelijk. Social media advies en hulp bij jou op je werkplek. Want dáár moet het gebeuren, toch? Dus kom ik naar je toe. Ideaal! Kijk eens op https://www.welzijn30.nl/1-uur-coach/

Het boek, “Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie” komt in het najaar van 2019 uit. En het mooie is … jij kan het nu al vast reserveren

via deze link

#digivaardigsociaalwerk

#socialwork #innovatie #digivaardig #welzijn

Digivaardig sociaal werk omslag

Drie boeken en één fiets

Na inlevering van het manuscript van “Digitaal Sociaal Werk” bij de uitgever deed ik twee dingen. De dag er na sprong ik eindelijk weer eens op de racefiets. Daarover straks meer. En ik kon weer eens boeken van anderen lezen. Het werden de drie boeken hieronder. Die samen mooi mijn brede blik op digitale innovatie weerspiegelen.   

Het liefst lees ik iets waar ik wat van op steek. Geen romans of dikke pillen die iedereen schijnt te verslinden. Niks voor mij. Toegepast lezen, da’s OK. Ik las er de afgelopen tijd zelfs drie door elkaar. En het grappige is, twee ervan hebben “3.0” in de titel. Dat is voor mij natuurlijk magisch! Hier volgen mijn korte  recensies.

Boekenlijst Welzijn 3.0

Drie boeken die ik afgelopen maanden las.

CIO 3.0

Dit boek is geschreven vanuit de blik van de ICT-er, op de digitale transitie. Door twee consultants die vooral gemeenten bedienen: Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg. Ja, ik hoor het al; “saai!” Klopt, tot je het zo gaat lezen dat je ICT vervangt door mensen, door teams, door sociaal werkers. En dan gaat het ineens over veranderen, innoveren, implementeren. Met digitalisering als hoofdonderwerp. En is het geen techneuten-boek maar menselijk en heel actueel. Een CIO is een Chief Information Officer, die de stevige taak heeft de organisatie vanuit de  bestuurderslaag om te vormen om ook in de digitale tijd waardevol te kunnen zijn voor klanten. En dat is nu natuurlijk een CIO 3.0.

Denk jij ook dat het niet saai is en heb je interesse? Je kan dit boek hier bestellen.

Sociaal werk in de digitale samenleving

Hier ben ik het meest enthousiast over! Omdat het gaat over waar ik me ook mee bezig hou, zoals je weet. Het kwam uit in de week voordat de deadline van mijn boek verstreek. Hopelijk lukt het met deze twee boeken het onderwerp digitalisering in het sociaal werk op de kaart te  zetten. Dus ik beveel het je van harte aan. Een keigoed boek dat heel helder uiteen zet waarom (aankomend) sociaal werkers zich moeten verdiepen in digitalisering. Marcha Hartman heeft zelfs een methode bedacht die stap voor stap uitgelegd wordt, op micro, macro en meso niveau. Interessant zijn de stukken die ingaan op jouw eigen rol als professional in het sociaal domein bij verschillende vormen van digitalisering. Het is vooral voor studenten bedoelt, maar dat hoeft professionals niet te weerhouden. Ook als je al een tijdje werkt, kan het boek je helpen. Sterker, het is bij vlagen een ambitieus boek dat de lat soms hoog legt. Ik hou er wel van. Mijn tip; kijk goed wat je zelf kan doen, wanneer dit allemaal nieuw voor je is.

Interesse? Ik hoop het! Je kan dit boek hier bestellen. (Al dan niet tegelijk met een reservering voor mijn boek …, zie hieronder, TIP)

Calimeromarketing 3.0

Weer een 3.0 boek! Jazeker. En ook rondom digitalisering. Karen Romme leert je hoe jij zelf als een vuurtoren je licht laat schijnen op je klantengroep en hoe je potentiele klanten als vanzelf naar je toe trekt. Natuurlijk vooral door gebruik te maken van alle digitale middelen van nu. Plus een flink aantal handige marketing tips daarbovenop. Het is geschreven voor zzp-ers. Maar ik denk dat het zeker ook bruikbaar in sociaal werk organisaties waar professionals ook geacht worden als ambassadeur zichzelf en de organisatie te profileren / zichtbaar te zijn. Kortom, een vuurtoren te zijn. Het leest als een trein, is leuk en nodigt uit om direct aan de slag te gaan of aantekeningen te maken. Er is ook een kleinere samenvatting van die minder leestijd vergt.

Hiep hiep hoi! Heb je interesse? Je kan dit boek hier bestellen.

Dan, die racefiets.

Wielrennen is mij al als kleine jongen is bijgebracht. Als cadeau voor een van de middelbare school examens kreeg ik een zilvergrijze Peugeot met oranje letters, die eigenlijk net iets te klein voor me was. Die fiets is ergens uit mijn leven verdwenen. Ik weet niet eens meer hoe. Als student heb ik een andere gekocht, die wel groot genoeg was. Die ruilde ik later weer in voor een paar MTB’s om bij Zeist in het bos te raggen. Ook leuk, maar wel gedoe. Vies worden en zo. En ik hou niet van sporten met gedoe.

Dus toen was er een tijdje niks.

Tot ik op Marktplaats ging kijken en toevallig tegen een zilvergrijze Peugeot met oranje letters aanbotste. Precies zo een als mijn eerste! Deze had ook nog bijpassend fel-oranje stuurlint!  Aangezien ik dit jaar de 50 aantik en geen Harley blief, maar toch iets moet met die midlife crisis, besloot ik deze te kopen. Alleen …

Het was december.

Te koud en te nat. Dus gedoe. Bovendien, ik had een deadline. Mijn manuscript moest af. Ik poetste het ding wat op om de fiets goed te leren kennen en lekker te laten glimmen, en liet het daar bij. Tijdens het schrijven van mijn boek stond de fiets achter mij, in mijn kantoor. Iedere dag aaide ik hem (echt) en liet ik de trappers 1 klikje van de derailleur maken.

Eentje maar.

Net zo lang tot het manuscript klaar was. Op zondagavond 31 maart mailde ik het naar de uitgever. Gelukt! De dag er na, op 1 april, de dag van de deadline, was het prachtig weer. En ik had ineens tijd over. Daar stond die fiets. Het perfecte middel om mijn hernieuwde vrijheid mee te vieren. Ik maakte een mooie tocht over de Utrechtse Heuvelrug en trakteerde me op een lunch (twee kroketten op brood en een glas melk) op een terras in het bos bij Lage Vuursche. Vlak naast het paleis van prinses Beatrix.

Iets met het oranje stuurlint, denk ik.

Lekker hoor, even de racefiets kunnen pakken. Dat idee alleen al is zo fijn. Zo’n mooi klassiekertje uit de jaren ’70. Loeizwaar en zwaar krakend. Aan dat laatste moet ik toch eens wat laten doen. Maar o zo leuk. Van fietsen krijg je zo’n lekker leeg hoofd. Helemaal hier in de buurt, ’t is hier prachtig. Een buurman twee huizen verderop bleek ineens deze winter dezelfde zwakte ontwikkelt te hebben, maar hij wordt 42, is fanatieker en gaat sneller. Op veel nieuwere fietsen. Hij wil samen gaan fietsen, op een doordeweekse avond of zo.

Niet over nadenken.
Hier zie je mij en mijn Franse maatje op het Leersumse Veld, met 32 graden, vandaar het zweet. Dus niet dat ik daar nu zo hard ging hoor. Ik rij in een ouwe-lullen-tempo op een ouwe-lullen-fiets. Ik ga beiden niet afbeulen, het moet wel leuk blijven. Geen helm nodig, gedoe.

Er is dus ook tijd om weer eens een boek lezen! Dat gun ik jou ook. Want ….

Mijn boek, “Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie” komt in het najaar van 2019 uit. En het mooie is … jij kan het nu al vast reserveren

via deze link

#digivaardigsociaalwerk

#socialwork #innovatie #digivaardig #welzijn

Digivaardig sociaal werk omslag

De omslag van Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie

Diensten

Hieronder zie je een opsomming waarvoor je allemaal bij mij terecht kunt:

#digivaardigsociaalwerk #sociaalwerk #socialwork #welzijn #welzijnswerk #sociaal #sociaaldomein #transitie #jongerenwerk #wijkwerk #opbouwwerk #buurtwerk #zorg #ehealth #socialetechnologie #profileren #zichtbaar #socialmedia #digitaal #welzijn30 #workshop #workshops #training #trainingen #socialmedia #socialemedia #technologie #hulp #lezing #lezingen #presentatie #presentaties #boek #boeken #blog #blogs #begeleiding #werkers #werker #professionals #professional #participatie #eropaf #dichtbij #present #uitvoering #meedoen #digivaardig #digitaal #online #inspiratie #voorbeelden #voorbeeld #website #websites #hierstaikvoor #marketing #reclame #verkopen #innoveren #innovatie #implementeren #inplementatie #strategie #beleid #beleidsplan #gevondenworden

Dus … www.welzijn30.nl 😉

0644062029

Hans Versteegh