Column Zorg en Welzijn 12, 2018, High Tech, RodeKersen

Het wijkcentrum waar ik werkte moest sluiten, bezuinigingen. Geschrokken gingen we bij alle gebruikers een enquête afnemen en lieten een petitie tekenen. De klinkende resultaten boden we aan de wethouder aan. Maar man, wat was dat werken! En natuurlijk veel te laat, want het beeld was al gevormd; die tent kon wel sluiten. Zo geschiedde. Wel met dit grote winpunt; de gebruikers kregen het in zelfbeheer.

Hadden we eerder gebruikers kunnen betrekken? Wellicht, als toen RodeKersen had bestaan. RodeKersen is een nieuwe methodiek om gebruikerstevredenheid te meten. Ontwikkeld door WijkConnect en Bouwstenen voor Sociaal i.s.m. 25 locaties: buurthuizen, wijkcentra en multifunctionele accommodaties.

Voordat we op vakantie gaan, doen we het allemaal; reviews bekijken. Voor maatschappelijk vastgoed nog niet, gek eigenlijk. Als een soort ‘Tripadvisor voor maatschappelijk vastgoed’ kun je met RodeKersen gebruikers hun mening laten geven.

Uitgangspunt is eenvoud. RodeKersen is een enquête op maat gemaakt voor je locatie, met een mobiel vriendelijke online versie en een printversie. De belangrijkste vragen over gebouw, gastvrijheid en activiteiten zijn opgenomen om tevredenheid te meten. Open vragen geven een indruk over het belang van de plek in de wijk; doen we er eigenlijk toe?

De exploitant, beheerder of organisator van activiteiten krijgt inzicht in kwaliteit en maatschappelijke impact van de locatie. In 2018 doen 40 locaties mee.

Een eenvoudig en effectief instrument. Voor ons was het wijkcentrum al de kers op de slagroomtaart, hiermee hadden we het kunnen bewijzen.

Meer lezen? http://www.bouwstenen.nl/rodekersen-reviewsystematiek-voor-wijkvoorzieningen

Hans Versteegh, Welzijn 3.0