Functieprofiel digitaal sociaal werker

Wat is het functieprofiel van een digitaal sociaal werker / opbouwwerker / sociaal makelaar? Wie zorgt dat mensen digitaal geletterd zijn? Dat de digitale kloof kleiner wordt. Dat digitaal burgerschap niet bij een loze kreet blijft? Ik heb daar wel een idee bij. De digitaal sociaal werker / opbouwwerker / sociaal makelaar.

Wat is dat dan voor iemand? Om dat op een rij te zetten heb ik onderstaand functieprofiel opgesteld.

Functieprofiel digitaal sociaal werker

Doel:
  • Bewoners worden online verbonden, A. aan elkaar (community building), B. aan organisaties, instellingen , diensten, verenigingen en bedrijven die voor hen relevant zijn (maatschappelijke participatie), C. aan de overheid (eParticipatie)
  • Bewoners krijgen de vaardigheden om met de computer, social media en digitale diensten om te gaan, en worden daarin gefaciliteerd en ondersteund.
  • Breed geldende welzijnsdoelen.
Taak: 
  • Binden en verbinden, virtuele samenlevingsopbouw
  • De weg wijzen binnen een zich sterk en snel ontwikkelende virtuele wereld
  • Het ontstaan van online community’s stimuleren die als gezamenlijk kenmerk hebben dat over en weer  communicatie en uitwisseling mogelijk is (Web 2.0)
  • Online en IRL ontmoetingen stimuleren en beide naast elkaar laten bestaan met een duidelijke meerwaarde voor beiden
  • Bewoners facilliteren, trainen, coachen en digitale vaardigheden bijbrengen op een wijze zodat zij die kennis door kunnen geven aan anderen, waarmee de eersten vrijwilligers worden
  • Communitys managen, maar beter nog is bewoners in staat stellen dat zelf te doen
  • Innovatie stimuleren, nieuwe diensten ontwikkelen en toepasbaar maken
Positie:

HBO (bv CMV, ICT, Marketing, SPH, MWD, Social Management etc …)

CAO Welzijn, minimaal schaal 8 of zelfstandig ondernemer

Dubbelfunctie:

Het is wellicht mogelijk dat deze functionaris ook de eigen organisatie adviseert danwel stimuleert bij invoering en gebruik van digitale middelen. Om ook intern community’s van collega’s op te zetten, vormen van kennis ontwikkelen, delen en vasthouden voorstelt en implementeert, plus de interne communicatie  digitaliseert.

 Competenties en randvoorwaarden:
  • Mobiel uitgerust en flexibel in tijd en plaats (Het Nieuwe Werken)
  • Out of the box denkend
  • Pioniersmentaliteit
  • Communicatief sterk
  • Inspirerend
  • Netwerker en teamspeler
  • In staat mensen over drempels te helpen en in hun kracht te zetten
  • Benaderbaar
  • Met een dosis lef om soms tegen de stroom in te kunnen gaan
  • Doelgericht en vastberaden
  • Humor en relativerend vermogen
  • Goed op de hoogte van actuele ontwikkelingen binnen digitalisering en de online wereld
  • In staat de klant (bewoner) de regie te geven en op afstand te sturen, het proces te bewaken
  • Op het juiste moment weten terug te treden
  • Welzijnsachtergrond is een pre
  • Met een brede betrokkenheid bij de doelgroep en digitale mogelijkheden (vanzelfsprekend)

Online basis training

Is dit iets voor jou? Maar ben je nog niet zo ver? Dan is de online basistraining voor sociaal werkers wellicht een mooi begin. Voor 97,- euro leer je snel hoe jij online werken een plek kan geven in je eigen dagelijkse werkzaamheden. Zodat je van daaruit ook anderen op weg kunt helpen. In je eigen tempo en je kan beginnen wanneer jij wil. Met als bonus een certificaat en recht op Registerpunten. Klik hier

☎ +31644062029 / info@welzijn30.nl / Hans Versteegh
Heb je verder nog  iets op af aan te merken op dit functieprofiel. Laat het weten en reageer!
Zie ook: manifest
Digitaal opbouwwerk in de praktijk? Klik hier
Wat is het functieprofiel van een digitaal sociaal werker / opbouwwerker / sociaal makelaar? Wie zorgt dat mensen digitaal geletterd zijn? Dat de digitale kloof kleiner wordt. Dat digitaal burgerschap niet bij een loze kreet blijft?

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren