Pak je podium! (Blog Zorg en Welzijn februari 2018)

Pak je podium! Als je weet hoe je moet kijken? Waarnaar je moet kijken? En als je wat je dan ziet, ook nog  durft te delen op social media? Dan liggen er dagelijks tal van kansen om sociaal werk zichtbaar te maken. En jezelf en je werk te profileren. Zo maak je meteen laagdrempelig een begin met digitalisering van ons vakgebied. Daar heb je geen “leiders” of roegangers voor nodig.

We doen het zelf wel

Want er is dus geen duidelijk aanwijsbare leider in sociaal werk te vinden, zoals een Minister van Sociaal Werk. Daarmee is er ook niemand die het voortouw neemt in de noodzakelijke digitalisering van onze beroepsgroep, zo maakte ik in mijn vorige blog duidelijk: https://www.zorgwelzijn.nl/blog/blog-bij-wie-de-toekomst-van-sociaal-werk-goede-handen/

Ondertussen bleek dat ook internationaal het gemis wordt gevoeld van duidelijk aanwijsbare social work leiders. Wij zijn in Nederland niet de enige. Bleek bijvoorbeeld uit dit recente artikel in The Guardian: https://www.theguardian.com/social-care-network/social-life-blog/2018/jan/16/social-work-leaders-must-stop-hiding-and-give-our-profession-a-voice

De oproep aan sociaal werk leiders in spe is duidelijk: laat jezelf zien! En dat triggerde mij natuurlijk. Want waarom zou je gaan wachten op onze leiders? Van wie we dus niet eens weten wie het zijn? Als die het werk niet voor het voetlicht brengen, dan moeten we het zelf doen, toch?

Media momentjes

Digitalisering klinkt eng en afstandelijk, maar het begint vaak met het inzetten van social media in je werk. Daar weet bijna iedereen uit eigen ervaring al van dat het makkelijk is. En hoe mooi het is dat je zo contact met je dierbaren hebt. Bijna iedereen in Nederland zit op social media. Alleen is het soms lastig die digivaardigheid in je werk toe te passen. Daar gelden blijkbaar andere regels dan thuis op de bank.

Ik leer sociaal werkers onder andere om oog te hebben voor dagelijkse “media-momentjes.” Ik geloof dat er tal van problemen, ontmoetingen, verhalen en prestaties te vinden zijn die het waard zijn te delen met diegene die voor sociaal werk van belang zijn, denk aan je financierders, je leidinggevende, je collega’s en partners én aan je klant zelf natuurlijk.

Drie sprekende voorbeelden

In mijn workshops geef ik voorbeelden van sociaal werkers die het begrepen hebben. Zo toon ik een tweet van een collega die een vitrinekast vol creatieve ansichtkaarten heeft gefotografeerd en op Twitter plaatste. De kaarten zijn gemaakt dor de handwerk-club van oudere dames in het buurthuis. Achter zo’n activiteit gaat een heel informeel netwerk schuil van vrouwen die steun bij elkaar vinden.

Of ik toon de tweet van een speeltuinwerkster die samen met een vrijwilligster een volle vuilniscontainer naar de straat sleept, en zo laat zien dat ook dat bij het werk hoort. Samen activeren, samen zorg dragen voor, samen met de poten in de klei.

Uit mijn eigen (wijkteam-) ervaring wijs ik op het enkele Facebookbericht dat een moeder die vanwege een operatie even niet zelf kon koken voor haar dochter van 10, hielp aan 16 behulpzame culinaire wijkbewoners, die binnen twee dagen voor haar klaar stonden. Een succes waar de collega’s in het wijkteam echt even van stonden te kijken.

Iedereen van ons kan dit eenvoudig doen via social media. Het enige is: zie jij die momenten? Zie jij de dagelijkse kansen om je werk inzichtelijk te maken? En om je doelen mee te bereiken? Ben je in staat die te creëren?

Pak je podium

De meesten van ons hebben nooit in hun opleiding geleerd hoe je je eigen communicatie moet vormgeven. Ik weet nog steeds niet waarom niet. Maar via social media kan iedereen tegenwoordig gemakkelijk van zich laten horen!

Dus, waarom zou je wachten? Kijk om je heen en laat zien! Vertel over je prachtige, emotionele, belangrijke taak. Betrek diegenen die profiteren van je werk. Stap uit je eigen schaduw. Wees niet verlegen. Pak je podium! Het is de moeite waard. En vergeet niet, soms zijn zelfs de kleinste dingen een “media-moment!”

Nog 1 tip

Wil je weten welk social media platform voor jouw doelgroep het meest geschikt is? Kijk dan even naar het volgende artikel, dat verslag doet van het jaarlijkse onderzoek naar social media gebruik in Nederland. Je ziet welke platformen het grootst zijn én je ziet welke leeftijdsgroep op welk platform actief is. Heel nuttig als je wil weten waar jij je doelgroep kan vinden. https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

Laat hieronder weten wat je eigen succesvolle ervaringen op social media zijn, om anderen te inspireren.

Hans Versteegh / Welzijn 3.0

www.welzijn30.nl

Deze blogpost verscheen in februari 2018 op Zorg en Welzijn: https://www.zorgwelzijn.nl/blog/blog-waarom-zou-je-wachten-pak-je-podium/