SOMEC 2017 (Linkedin) op een rij

Hoi!
Op deze pagina vind je alle 10 de challenges van #SOMEC 2017, de Linkedin Challenge voor sociaal werkers 2016. Georganiseerd door Anneke Krakers en Hans VersteeghChallenge poster Anneke en Hans (PS. Door op onze namen te klikken kom je in Linkedin, nodig je ons uit om met je te verbinden?)

Een dag na het ontvangen van de challenge in je mailbox is die ook hier geplaatst, zodat je nog eens rustig terug kunt kijken. En eventueel kan inhalen als je later bent ingeschreven of even geen tijd had.

Veel succes en plezier! Anneke en Hans

Dag 1, maandag 15 mei 2017

Joehoe! Het is maandag 15 mei en we gaan van start met onze LinkedIn Challenge! Vandaag krijg je je eerste opdracht. Vandaag gaat het vooral nog om de noodzakelijke ‘voorbereidingen’. Kost je misschien even wat tijd maar de komende dagen ga je hier plezier van hebben.

Mocht je voor het eerst meedoen: Anneke en Hans organiseren sinds 2015 jaarlijks een Social Media Challenge (SOMEC) voor sociaal werkers omdat we het belangrijk vinden dat je:

1. Als professional goed zichtbaar bent,

2. Dat je netwerk opbouwt en warm houdt,

3. Dat je je kennis deelt en

4. Dat je hier ook lol aan beleeft.
Het motto van de Challenge is, zoals altijd: Meer Fun > Meer Impact. En daar gaat het in dit werk toch om, dat je het verschil maakt. Omdat wij van concrete resultaten houden beginnen we vandaag bij de impact. Die kun je eenvoudig meten door de groei van je netwerk tijdens de Challenge in kaart te brengen.

We vragen je om een doel te stellen. Je hebt bijvoorbeeld nu 87 connecties op LinkedIn en je wilt er over 15 dagen 133 hebben. En omdat dit een Challenge is vragen we je om vooral niet voorzichtig te zijn.

Impact is natuurlijk meer dan alleen getallen. Dus denk ook na over je persoonlijke wens als het gaat om het vergroten van je impact via LinkedIn. Misschien wil je de komende dagen met behulp van de uitdagingen nieuwe vrijwilligers vinden, of een opdracht binnen halen, of een connectie met de wethouder. Of wellicht ben je op zoek naar kennis over een actueel onderwerp in het veld? Of zoek je een nieuwe baan? LinkedIn maakt het mogelijk!

Doen:

Wordt lid van onze support groep binnen LinkedIn. Daar zullen we iedere dag uiterlijk 11 uur de Challenge van de dag posten. Wat kun je verder nog in de groep? Ervaringen delen, vragen stellen en connecties maken met andere groepsleden. Ben je nog geen lid van de LinkedIn-groep? Meld je dan hier aan https://www.linkedin.com/ groups/13526865 of zoek de groep binnen LinkedIn op haar naam: SOMEC 2017 support groep met behulp van het zoekvenster bovenaan.

Check of je toegang hebt tot jouw profiel met je wachtwoord. Heb je meer dan 1 profiel? Dan heb je een probleem! Vraag hulp in onze supportgroep!
Zet de LinkedIn app + de LinkedIn groups app op je telefoon en log in (wachtwoord!). Dat maakt het meedoen aan deze Challenge nog makkelijker.
Zet de notificaties van de support groep op je telefoon op “aan”, dan weet je zeker dat je niks mist de komende dagen. Weet je niet hoe je de notificaties aan zet? Vraag naar de weg in onze support groep.

Delen:

Post in onze LinkedIn-groep twee getallen: hoeveel mensen heb je nu in je LinkedIn-netwerk en wat is je doel op dag 10. Post je reactie onder het draadje voor dag 1.
Post ook wat jij met de LinkedIn Challenge voor ogen hebt. Welk doel/impact zou jij hiermee willen bereiken?

Tip:

Doen je collega’s ook mee met de Challenge? Maak een mooi overzicht van alle doelen en tel deze getallen bij elkaar op zodat je ook jullie gezamenlijke groei in kaart brengt. En beslis gelijk dat de winnaar op dag 10 taart trakteert 😉
Reserveer ongeveer 15 minuten per dag voor de Challenge. Soms ben je eerder klaar, soms heb je wat meer tijd nodig. Blok deze tijd nu al in je agenda!
Ben je de groep kwijt op je profiel? Die zit inderdaad verborgen.

A. Op de app vind je jouw groepen onder je profielfoto. Klik er op en ga dan naar beneden naar “Interesses.” Dan op de drie puntjes klikken en naar beneden scrollen tot “groepen.”
B. Op je PC of laptop zitten de groepen verstopt achter de 9 kleine vierkantjes rechtsboven. En dan klik je op “mijn groepen.”

C. De makkelijkste manier 😉 is de naam in het zoekvenster in typen: SOMEC 2017 support groep.

Tenslotte:We hebben een ‘cheat sheet’ voor je gemaakt! Het is een screenshot van een volledig profiel (dat van Anneke) en daarop vind je pijlen die verwijzen naar de locaties van de dagchallenges. Dat zijn dus alle onderdelen van jouw profiel waar we de komende dagen doorheen gaan. Misschien kun je de cheat sheet uitvergroten en printen. Of opslaan op je bureaublad en de zoom functie gebruiken om hem goed leesbaar te maken.
Heb je nog geen account/profiel op LinkedIn maak die dan nu echt vandaag. Het is niet moeilijk. Vraag een vriend of collega om hulp.
Veel succes met deze eerste LinkedIn Challenge!Morgen gaan we verder, aan de slag met instellingen / settings.

Groetjes,
Anneke en Hans

Dag 2, dinsdag 16 mei 2017

Is het gisteren gelukt? Dan ben je nu klaar om aan de slag te gaan met je instellingen, privacy en headline.

Ben je al lid geworden van de groep SOMEC 2017 support groep? Daarin doe je actief mee aan deze Challenge. Je kan je hier aanmelden: 

Vraag je je overigens nog af waarom je LinkedIn nodig hebt als je nu toch al een baan hebt? Lees dan de verschillende doelen nog eens na uit de mail van Dag 1 en kijk wat anderen in de support groep hebben geplaatst aan persoonlijke doelen. Want LinkedIn gaat over veel meer dan alleen het vinden van een nieuwe baan.

Goed. Vandaag gaan we aan de slag met een aantal basis instellingen, ofwel “settings.”  De optie om je settings aan te passen vind je op je computer verstopt achter het kleine driehoekje onder je profiel foto rechtsboven in. Kijk ook op de cheat sheet! In de LinkedIn app op je telefoon vind je de settings in je profiel achter het wieltje rechtsboven in. Plus als laatste en belangrijkste vandaag: de headline! Dus we gaan meteen naar …

 DOEN:

De basis instellingen:
1. De taal van je profiel. Dit kan in het Engels of in het Nederlands.

2. Natuurlijk check je even of je naam goed vermeld staat (met hoofdletters op de juiste plaats).

3. En vul je dat aan met de locatie waar je woont, of bij benadering zoals “ in the Utrecht area.”

4. Geef de industrie op waarin je werkzaam bent. Die zal wellicht niet 1 op 1 passen maar kijk dan eens bij je collega’s wat die hebben ingevuld.

Privacy instellingen:

1. Customize (verander) jouw persoonlijke profile URL in jouw voor- en achternaam. Dat is handig en herkenbaar wanneer je bijvoorbeeld op Twitter in je bio wilt verwijzen naar jouw LinkedIn profiel.

2. Maak alle info zichtbaar want het is frustrerend te weten dat er meer informatie over jou te vinden is maar te merken dat je dat achter houdt. Mensen die je profiel bezoeken zijn in jou geïnteresseerd, geef ze dus wat ze zoeken. Bovendien, wat zegt het over jou, dat jij dingen liever wil verbergen? Hoe kom je dan bij anderen over? En klopt dat met wat je wil uitstralen?
3. Share (deel met anderen) de profiel edits (aanvullingen) die je in de toekomst ongetwijfeld nog gaat maken. Dat is iedere keer een mooie manier om weer even onder de aandacht van jouw netwerk te komen Bovendien kunnen zij jou dan beter volgen. Grote kans dat ze dan denken: “Hey, dat is leuk, die moet ik even een berichtje sturen.” Wat weer onverwachte kansen kan geven.

4. Zet je profiel viewing options allemaal op aangevinkt. Dan kunnen anderen alles van je zien. Je wil toch gevonden worden en jezelf ‘in de etalage zetten?’

Contact informatie: 

1. Natuurlijk toon je jouw eigen emailadres of eventueel een speciaal gmail-adres zoals jouwnaam.linkedin@gmail. com

2. Een aantal van jouw websites. Van je werkgever of van je eigen bedrijf of blog bijvoorbeeld. Kies bij de omschrijving voor “other” zodat je zelf de info kunt aanvullen.

3. Je telefoonnummer wanneer mensen je mogen bellen. Zet je telefoonnummer hier en nooit in de headline van je profiel!

De headline:

Zóóóó ontzettend belangrijk!

Want dit is (naast je foto) het stukje tekst dat anderen het eerst van je te zien krijgen.

Maak in 120 tekens glashelder wie je bent, voor wie je er bent, je why, je credits (wat voor jou belangrijk is). Heb je een pitch, dan kun je een deel daaruit gebruiken. Denk ook aan het gebruiken van voor jou relevante zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.

Het doel is de aandacht te krijgen: vooral in de “who viewed your profile” optie, want dit is de meest populaire optie op LinkedIn.

Dus niet zo:

“Marieke van Dam, sociaal werker bij Veste Welzijn.”

Maar bijvoorbeeld:

“Marieke van Dam, sociaal werker, hart op de goede plek! Ondernemend, doener, netwerker. Sterk in projecten met bezieling.”

DELEN:

Plaats jouw headline-tekst in de support groep.
Lees wat anderen er van gemaakt hebben en laat je inspireren.
Verander eventueel die van jou, tot je er tevreden mee bent.
Vraag feedback aan de andere groepsleden als je er niet uit komt.

TIP:

Zet nooit in je headline dat je “beschikbaar” bent. Lees in dit achtergrondartikel waarom dat nergens op slaat en wat je beter wel kan vertellen in je headline >>>
Default (standaard) toont LinkedIn direct onder jouw headline jouw meest recente (werk-)ervaring en opleiding. Daar gaan we later nog mee aan de slag en dan ontdek je hoe je dit eventueel kunt aanpassen.
Vergeet niet om hulp te vragen in onze supportgroep!

Veel succes met deze LinkedIn Challenge!Morgen gaan we verder, aan de slag met de foto’s 😉

Groetjes,
Anneke en Hans

Dag 3, woensdag 17 mei 2017

OK, we geven het toe. De afgelopen twee dagen moest je behoorlijk aan de bak. We snappen ook wel dat je daarom sommige dingen nog niet hebt kunnen doen. Daarom focussen we vandaag op iets (ogenschijnlijk) eenvoudigs: de foto’s op je LinkedIn profiel.

Het zijn er twee. Je profielfoto en de achtergrondfoto.

“Waarom is dat nodig? Het kan toch ook wel zonder?“

Nee dus. Een profiel zonder foto’s is als een kip zonder kop. Je profiel is dan een stuk minder interessant en wellicht een reden waarom anderen geen verbinding met je willen aangaan. En dat is nou net waar het hier om draait, je netwerk online vorm geven. Dus laat jezelf zien!

De profielfoto

Deze foto toont jou. Om precies te zijn, je portret. Deze verschijnt samen met je headline (de introductietekst, zie gisteren) het eerst in beeld voor anderen. Dus lach en kijk in de camera. Zorg voor een zakelijke kleding en dito achtergrond en zet je zonnebril even af. We willen niet je hele lijf zien, alleen je hoofd. En vakantiefoto’s bewaar je voor je familie, niet hier.

De achtergrondfoto

Dat is de grote foto bovenaan je profiel. Deze zegt iets over jou of het werk dat je doet. Dus ook hier is de foto zakelijk bedoeld, maar je kan er wel je creativiteit op los laten. Profileer jezelf hier met bijvoorbeeld de pijn van je klant, die jij oplost. Of een call to action. Of maak hem “social proof” met een testimonial van een klant. Of toon er je autoriteit | expertise. Als je met kinderen werkt laat je kindertekeningen zien. Bedenk het maar! Check bijvoorbeeld die van Anneke maar eens.

Foto’s opmaken

Voor het opmaken van de achtergrondfoto kan je zelf aan de slag met Canva. Op je mobieltje kan je de app Wordswag gebruiken, werkt heel prettig. Of je besteed het uit via Fiverr voor 5 dollar (zoek op: LinkedIn Background) en laat het doen.

Een achtergrondfoto heeft als formaten JPG, PNG en meet 1536 x 768 pixels. Houd rekening met reclame bovenin en reserveer onderin de ruimte voor je profielfoto en header die LinkedIn daar in plaatst.

DOEN:
Zoek of maak een zakelijke portretfoto en zet die in je profiel.
Zoek een mooie foto die iets zegt over je werk, bewerk deze en plaats die als achtergrond foto op je account.

DELEN:

Een link naar je profiel zodat we allemaal je foto’s kunnen zien

TIPS:

Lees dit achtergrondartikel over de perfecte selfie.
Gebruik je profielfoto en je achtergrondfoto ook op al je andere social media kanalen, dat zorgt voor herkenbaarheid bijanderen.
Wisselen om de zoveel tijd van foto’s. Anderen krijgen daar een melding van en dat zorgt voor extra zichtbaarheid en reacties.

Veel succes met je foto’s!Morgen gaan we verder, aan de slag met je netwerk aka je connecties (uitnodigen en accepteren).

Groetjes,
Anneke en Hans

Dag 4, donderdag 18 mei, Connecties en netwerken

Je hebt nu een prachtig profiel met een duidelijke headline en een paar mooie sprekende foto’s. Maar wat heb je er aan als niemand dat kan zien? Je hebt dus connecties / links / volgers / fans / verbindingen / hoe je ze ook wil noemen /… een netwerk (!) nodig om je profiel nuttig te laten zijn.

Toch merken we dat hier nog vaak een aarzeling op zit. Kennelijk vinden we het toch een beetje eng om “zomaar” iemand te benaderen met de vraag of je in zijn of haar netwerk een plekje mag krijgen.
SERVICE ALERT! Ben je later ‘ingestroomd’? Hier vind je alle Challenges die je hebt gemist op een rij >>>

Basisregel

De basis regel is deze:

LinkedIn is een zakelijk netwerk: dus je mag er zaken doen! Ook gewoon doen dus!

Om zaken te doen heb je connecties nodig, toch?

Hoe kom je aan connecties?

Er zijn twee manieren: zelf uitnodigen of uitnodigingen accepteren.

1. Bij zelf uitnodigen kan je putten uit je eigen netwerk van collega’s, buren, vrienden, studiegenoten, enzovoorts. En de kans is groot dat je ook suggesties van LinkedIn krijgt van mensen die dichtbij jou staan, zeker als je al wat connecties hebt. Je kunt ook met de zoekfunctie voor jou relevante profielen zoeken op LinkedIn en bij geschikte ‘kandidaten’ verzoeken om een connectie.

2. Bij uitnodigingen accepteren krijg je een rood bolletje met een cijfer er in te zien bij het poppetjes-tekeningetje bovenaan. 1 is een openstaande uitnodiging, bij een 2 zijn het er twee, enz. Bij –zeg- 90 heb je veel te veel (!) openstaande uitnodigingen en moet je er maar eens flink doorheen om ze te accepteren.

Etiquette

Wanneer jij iemand uitnodigt is het een goed gebruik dat je dat verzoek voorziet van een paar toelichtende regels. Je nieuwe relatie zou je zo altijd gelijk warm moeten maken met een persoonlijke noot. Wel zo aardig en beter op de langere termijn.

Je voorkomt er ook vragen mee “aan de andere kant van de lijn.” Een kale uitnodiging zonder persoonlijke boodschap heeft minder kans geaccepteerd te worden dan eentje met een vriendelijk woordje er bij van de afzender. Helemaal als het van een vreemde komt.

Krijg je zelf een uitnodiging (van een vreemde) zonder een persoonlijk woord? Vraag dan gerust in een antwoord waarom die persoon zo graag een link met je wil. Geen reactie = jammer dan, tot ziens.

Derde graads

Je mag namelijk ook iemand uitnodigen die je nog niet eerder hebt ontmoet: daar zit juist de kracht van LinkedIn. Mensen die ver van je af staan, in de derde graad, herkenbaar aan  “3e” achter hun naam, hebben andere netwerken en kennis dan jij en jouw bekende omgeving. Daar zit vaak verborgen rijkdom. Bijvoorbeeld net die ene vacature die je hoort voor die gepubliceerd gaat worden. Of die kruiwagen naar die ene belangrijke persoon waar je mee in contact wil komen.

Dus voordat je inderdaad zegt, “dag, tot ziens” is het wel verstandig af te wegen of die vreemde van betekenis voor je kan zijn. Denk daarbij niet te behoudend. Maar zorg wel dat je netwerk relevant blijft voor waar jij heen wilt.

Een ding weet je zeker. Bij iemand op LinkedIn is de kans groot dat die open staat voor een netwerk-verzoek, anders was die wel gewoon zijn of haar papieren adresboekje blijven gebruiken. Dus zet je schroom opzij en ga uitnodigen!

DOEN:

  • Nodig vandaag tenminste vijf mensen uit en zorg dat je daar een persoonlijk woordje bij doet. Je kan beginnen met Anneke en Hans (sommigen hebben dat al gedaan, top!) plus nog drie anderen uit je omgeving.
  • Om je eigen tekst toe te voegen aan de uitnodiging kun je het beste de connectie maken vanaf je PC of laptop en dan de knop “connectie maken’ in iemands profiel daarvoor gebruiken.
  • Wil je toch de connectie maken met je app op de telefoon, ga dan in het profiel van diegene die je wilt uitnodigen naar de drie puntjes bovenin het scherm. Klik daarop en daar zie je de optie ‘uitnodigen’

DELEN:

  • Vertel of het je is gelukt mensen uit te nodigen in de supportgroep.
  • Deel er ook een voorbeeld van je persoonlijke woord dat je bij je uitnodiging hebt geschreven.

TIP:

    • Kijk eens rond in onze supportgroep wie voor jou interessant kan zijn en nodig die uit, je bent immers allebei deelnemer aan #SOMEC! Er zijn al meer dan 150 groepsleden en dat zijn bijna allemaal vakgenoten. Dat zijn al twee redenen om jullie relatie te verstevigen.
    • Op dag 6 en 7 gaan we dieper in op warm netwerken.
    • Heb je nu per ongeluk toch een connectie verzoek verzonden zonder persoonlijk woordje? Wacht dan totdat diegene heeft geaccpeteerd en stuur dan alsnog gelijk via messaging een persoonlijk berichtje.

Veel succes. Morgen gaan we verder!
Groetjes,
Anneke en Hans

Dag 5, vrijdag 19 mei, Samenvatting en Activiteiten

Vandaag gaan we verder met het vullen en up to date maken van je profiel. Vergeet je niet om te posten en te reageren in onze supportgroep? Hier kun je ons vinden: https://www.linkedin. com/groups/13526865 Heb je vragen of wil je iets delen, stuur dan geen mail maar post het in de groep.

 

Samenvatting

De samenvatting beging meteen onder je headline, laatste werkplek en laatste opleiding. In de samenvatting vat je -natuurlijk- samen wie jij bent, wat je doet en heb je de ruimte om dit wat toe te lichten.

Sinds de laatste update van LinkedIn zie je nog maar twee regels van je totale samenvatting + “see more”. Die 2 zinnen hebben ongeveer 220 karakters en op een mobiel ongeveer 92. Denk dus goed na wat je bovenaan in je samenvatting zet. Want je wil graag dat dit uitnodigt om op “see more” te klikken zodat anderen je hele samenvatting gaan lezen.

De ruimte van de totale samenvatting is 2000 karakters. Daarmee heb je aardig de ruimte. Maak je tekst leesbaar met een prettige opmaak. Gebruik kopjes en alinea’s. Je kan ook symbolen toevoegen zoals een ster of pijl. En een  kopje / titel kan in hoofdletters.

Maak de inhoud van je samenvatting relevant. Zorg dat het over jou gaat. Over je “why,” waarom jij doet wat je doet. Etaleer er je expertise, wat je te bieden hebt. En eventueel kan je in de samenvatting ook je contactinfo herhalen.

De media sectie

Je kunt verschillende documenten toe voegen aan je samenvatting. Gebruik dit voor een link naar een vlog, je blog, een (jouw!) webpage, een online publicatie, case study, testimonial. Kortom, relevante info die uitnodigt om verder kennis met je te maken.

Activiteitenblok 

Het activiteitenblok komt gelijk na je samenvatting en is zichtbaar boven de vouw. Dus meteen op het scherm van je computer zonder dat je veel naar beneden hoeft te scrollen. Hier zie je jouw updates en artikelen die je hebt geschreven, geliked of gedeeld. Een ‘dood’ profiel valt hier gelijk door de mand. Wees dus actief op LinkedIn. Een ander wil kunnen zien waar jouw interesses liggen.

DOEN: 
Vul je samenvatting (aan). Bedenk goed wat jij wil dat anderen van je weten. Hier kan je bijvoorbeeld ook beschrijven wat je ambitie is.

DELEN:

Deel in de groep de eventuele vragen / twijfels die je hebt. Vraag om feedback en laat anderen mee lezen door een link naar je profiel in de supportgroep te plaatsen.

TIP:

Hier vind je gratis symbolen die je eenvoudig kunt kopieren en plakken: http://www. copypastecharacter.com
Kijk eens af bij anderen hoe zij het doen, modelleer wat je aanspreekt in je eigen samenvatting.
Heb je al een website met een about me page (een over-mij-pagina)? Kijk daar dan voor de inhoud. Dan hoef je het niet opnieuw te verzinnen.

Veel succes. Morgen gaan we verder!

Groetjes,
Anneke en Hans

 Dag 6, zaterdag 20 mei 2017, Warm netwerken

Zoals een van de deelnemers in de supportgroep het zelf al zei: LinkedIn is geen digitale verzamelbak van visitekaartjes. Als je alleen maar connecties verzamelt en er vervolgens niks mee doet dan laat je heel veel kansen liggen. Vandaag gaan we aan de slag met Warm Netwerken.

Je kunt je netwerk alleen voor je laten werken als je investeert in je relaties. Als je de know-like-trust formule volgt dan ben je nu toe aan de ‘like’. Maar hoe werkt dat nu op LinkedIn?

Je hebt een aantal opties tot je beschikking om ervoor te zorgen dat je regelmatig bij je connecties in je netwerk ‘voorbij’ komt. Voorbij komen betekent ten eerste dat je wordt opgemerkt. Ten tweede kan het beteken dat er een aanleiding is voor mensen in je netwerk om te reageren of zelfs contact met je op te nemen.

Dit zijn je opties:

Het plaatsen van een update: 

Dit kan het posten van een nieuwtje zijn, iets waar je blij mee bent, trots op bent of een link naar een artikel dat je wilt delen, of een foto met toelichting, of … wat jij maar wilt.

Het publiceren van een artikel:

Op LinkedIn Pulse kun je een artikel of blog publiceren. Gebruik Pulse niet voor een update! Als je op ‘publiceren’ klikt laat dan gelijk je netwerk weten dat er een artikel van jou is verschenen.

Het posten van een conversatie in groepen:

Er zijn op LinkedIn veel groepen. Zoek eens op voor jou relevante groepen met de zoekfunctie en wordt lid. Vervolgens kun je een gesprek beginnen in de groep. Je kunt natuurlijk ook meedoen in het gesprek van een ander.

Reageren op updates in je feed:

Als je jouw LinkedIn opent zie je altijd als eerste je ‘feed’: daarin laat LinkedIn je zien wie waarmee bezig is in je netwerk op dit moment (updates, verjaardagen, artikelen, profielwijzigingen, jubilea, etc). Neem eens een paar minuten om door je feed te scrollen en te reageren met een ‘like’, een felicitatie of een comment.

Endorsen of aanbevelen:

Ben je tevreden over een van je connecties? Aarzel dan niet maar schrijf een aanbeveling. Ken je iemand niet goed genoeg voor een aanbeveling maar ben je wel op de hoogte van zijn of haar vaardigheden? Ga dan naar zijn of haar profiel en deel endorsements uit. Dag 9 komt dit nog weer terug.

Gebruik messaging:

Zie je een aanleiding om met iemand door te praten of nader kennis te maken? Stuur dan een private message. De message functie van LinkedIn is de laatste tijd sterk verbeterd. Wat minder formeel ook zodat het makkelijk is om een gesprekje aan te knopen. Of verras eens iemand in je netwerk die je al lang niet meer hebt gesproken met een persoonlijk berichtje.

Profiel bijwerken:

Het bijwerken van je profiel, zoals jij deze dagen doet, is ook een reden om voorbij te komen. Als je een onderdeel hebt bijgewerkt vraagt LinkedIn je of je het goed vind om dit met je netwerk te delen. Vink dit aan!

Profielen bekijken:

Neem eens de tijd om wat profielen van interessante mensen te bekijken. Als jij in je settings hebt aangevinkt dat LinkedIn mag laten weten aan die ander dat je zijn of haar profiel hebt bezocht (who viewed my profile?) creëer je een mooi potentieel contact moment. Morgen in dag 7 komen we hier nog op terug met een aantal slimme tips!

DOEN:
Kies voor vandaag 3 opties uit bovenstaande lijst en ga actief netwerken.

DELEN:
Deel in onze groep wat je hebt gedaan om vandaag warm te netwerken

TIP:

Kijk eens of je er een gewoonte van kunt maken om dagelijks of om de dag even 10 minuten aan je netwerk te besteden op LinkedIn om het warm en levendig te maken.

Veel succes vandaag. Morgen gaan we verder met het maken van jouw droomconnecties!

Groetjes,
Anneke en Hans

Dag 7, zondag 21 mei 2017, Droomconnecties!

Met meer dan een half miljard gebruikers is LinkedIn een enorme kaartenbak van potentiële connecties. Connecties die jou dichter bij je droom kunnen brengen. Connecties van wie je nu misschien maar een of twee stappen verwijderd bent. Durf jij het aan om een lijstje te maken met 5 droomconnecties en die vandaag uit te nodigen in je netwerk?

Wie zijn jouw 5 droomconnecties?

Misschien lukt het je om zo een lijstje uit je mouw te schudden. Misschien wil je er even over nadenken. Wie zijn de mensen die jou dichter bij je droom kunnen brengen? Nu of in de toekomst? Gebruik de geavanceerde zoekfuntie van LinkedIn om jouw droomconnecties te zoeken.

Gevonden? Bekijk dan hun profiel. Zijn er misschien connecties die jullie al gezamelijk hebben?

DOEN:

  • Haal nu diep adem en stuur een uitnodiging. Uiteraard warm en persoonlijk. Je weet nu hoe dat moet.

DELEN:

  • Deel in de groep of je het hebt gedurfd!
  • Natuurlijk mag je ook namen delen of droomconnecties tippen! 

TIP:

We zijn ontzettend benieuwd naar alle mooie gedurfde uitnodigingen van vandaag!

Morgen gaan we verder met het compleet maken van je profiel!

Groetjes,
Anneke en Hans

Dag 8, maandag 22 mei 2017 Ervaring en Opleiding

Pas op! 

Wat we vandaag gaan doen wordt nog wel eens als de belangrijkste waarde van LinkedIn gezien. Namelijk je Curriculum Vitae (CV) dat online staat.

Niet voor niks behandelen we dit stuk nu pas. Want als het goed is heb je inmiddels gemerkt dat LinkedIn veel meer is dan dat. En dat dit, met je opgedane kennis, misschien wel het saaiste gedeelte is …

SERVICE ALERT! Ben je later ‘ingestroomd’? Hier vind je alle Challenges die je hebt gemist op een rij >>>

Toch geeft LinkedIn dit een prominente plek in de samenvatting van je profiel. Direct onder je headline staan je laatste (werk)ervaring en je laatste opleiding genoemd. Die vind je ook lager in je profiel terug als blokjes. Die kan je aanvullen met recente ontwikkelingen.

Slepen:

Je ervaringen en opleiding kun je slepen in de juiste positie (dus je kunt zelf regelen wat er onder je headline staat) door op een van je ervaringen / opleidingen te gaan staan met je cursor (pc / laptop) en dan op het vierkantje van blauwe liggende streepjes aan de rechterkant te klikken, onder het inmiddels bekende pennetje.

Maar …! Pas op, want je bent snel het stukje waar het je om gaat, uit het oog verloren. Dit kan wat oefening vragen.

Je laatste / bovenste ervaring en opleiding staat bovendien gelijk en volledig leesbaar bovenaan dit blok. De overige items zie je daaronder met een ‘see more’ knop.

Opmaak: 

Maak deze items leesbaar met kopjes in hoofdletters, alinea’s en symbolen (niet te veel, geen kermis). Bovendien hoef je hier geen hele lappen tekst van te maken.

Inhoud: 

Focus op wie je helpt, wat je resultaten zijn, waarom ze jou moeten vertrouwen. Voeg testimonials toe. En link naar sites die hier relevant zijn. Op een mobiel zijn deze links klikbaar.

Media: 

De eerste drie zijn zichtbaar dus gebruik je 3 beste resources en pas de titel aan zoals jij wilt. Link naar vlog, blog, pdf, webpage, publicatie, case study, testimonial. Media maken je werkervaring inzichtelijker en ook aantrekkelijker voor bezoekers.

DOEN:

  • Vul je werkervaring en opleidingen in of verder aan.
  • Check even of je laatste (huidige) functie er ook al bij staat (en je profiel dus actueel is …). Bij voorkeur dus bovenaan genoemd. We zien dat dit nog wel eens achterwege blijft, terwijl we weten dat iemand al lang een andere functie heeft.

DELEN:

  • Of … deel NIET in dit geval! Zet in je profiel het delen van je wijzigingen met anderen even uit, wanneer je vandaag veel werkervaring en opleiding gaat toevoegen en opslaan. Anders gaan je volgers je feliciteren voor werkervaring van jaren geleden.
  • Benoem in de supportgroep of het een beetje is gelukt of dat je ergens niet uit kwam. We staan klaar om je te helpen.

TIP:

  • Zet je laatste werkervaring en je laatste opleiding bovenaan in de respectievelijke blokjes. Zie het stukje over slepen. Naar beneden scrollend zet je chronologisch wat je daarvoor hebt gedaan. Zo is je profiel actueel voor een snelle bezoeker.
  • Ook als je binnen dezelfde organisatie of bedrijf van functie wisselt noteer je dat in een nieuw blokje bij je werkervaring. Je laat zo zien dat je jezelf ontwikkelt binnen je bedrijf.
  • Ook alle (incompany) trainingen en cursussen die je tijdens het uitvoeren van je functies hebt gevolgd noem je bij opleiding. Of ze door de baas werden aangeboden of dat je ze op eigen initiatief volgde, maakt in wezen niet uit. Training bij Hans of Anneke gevolgd? Ook die kan ik je profiel!

Succes!!
En tot morgen.

Groetjes,

Anneke en Hans

Dag 9, dinsdag 23 mei 2017, Puntjes op de i.

Zo, er zijn nog wat blokken die we tot nu toe niet hebben benoemd. Dat gaan we vandaag veranderen zodat jij de puntjes op de i kunt zetten van jouw profiel. LinkedIn geeft je de mogelijkheid nieuwe blokken (secties) toe te voegen via de “add new profile section” optie. Die vind je rechts bovenin.

Bijvoorbeeld “volunteering” wanneer je vrijwilligerswerk doet en je dat graag wil tonen om je profiel compleet mee te maken. Het leuke is dat je hiermee je profiel een persoonlijke twist kunt geven.

Recommandations 

Oftewel, aanbevelingen van anderen over jou of van jou over nderen! Dit heeft een heel belangrijke functie in hoe “social proof“ jij bent: als jouw ambassadeurs het zeggen krijgt het veel meer waarde en geloofwaardigheid dan wanneer jij jezelf op de borst klopt.

De beste manier om ze te krijgen is om ze te geven. Zie de drie puntjes (…) rechtsboven in het profiel van diegene die jij om een aanbeveling wil vragen (request a recommendation) of wil aanbevelen (recommend + naam). Diegene die een aanbeveling geeft verwacht wellicht een aanbeveling terug. Dat is een ongeschreven regel waarmee je elkaars positie verstevigd. Als je vraagt (wat gerust kan, mensen willen het graag maar denken er vaak zelf niet aan), maak je verzoek dan altijd persoonlijk en specifiek!

Skill en endorsements

De skill is jouw vaardigheid, iets waar je in uitblinkt. Een endorsement is de onderschrijving daarvan door een connectie. Zij reageren dus op vaardigheden die jij over jezelf publiekelijk maakt. Je kan 50 skills opgeven! De bovenste drie zijn het meest zichtbaar. Je kunt ze verplaatsen dus kies welke drie je graag zichtbaar wilt hebben.

Accomplishments 

Voeg hier je publicaties, projecten en taken die je bereikt hebt toe. Bijvoorbeeld een link naar je blogs.

DOEN:

  • Kijk bij “add new profile section” of je nog iets toe kan voegen aan je profiel.
  • Deel een aanbeveling uit aan iemand die je goed kent en / of vraag een aanbeveling. Of meer dan één natuurlijk!
  • Vul je blokje Vaardigheden aan met drie voor jou kenmerkende items.

DELEN:

  • Met welke tekst heb jij om een aanbeveling gevraagd? Zet dat in de supportgroep als inspiratie voor anderen.
  • Nodig support-groepsleden uit je drie nieuwe vaardigheden te onderschrijven.

TIP:

  • Als voorbeeld om een recommandation te vragen zou je dit script kunnen volgen:
  • “Hoi (naam), ik ben mijn LinkedIn profiel aan het bijwerken. Wat ik nodig heb is feedback op mijn ….. (noem een specifiek project of een bijdrage of onderdeel van je profiel). Hoe heb jij dit ervaren?”
  • En dan wachten op wat komt …
 Wow, morgen al weer de laatste challenge dag! Nummer 10!!

Wat goed dat je zo ver bent gekomen! We krijgen al veel positieve reacties. Morgen sluiten we af, maar eerst mag je vandaag nog even aan de bak.

Succes!!

Groetjes, Anneke en Hans

Dag 10, de laatste, woensdag 24 mei 2017, Hoera! (Met cadeautje).

Ja, het is al weer de laatste dag. Snik.
Wij kijken terug op een erg succesvolle challenge!

Van diverse deelnemers hebben we mooie complimenten mogen ontvangen. Maar belangrijker is dat we zien en horen dat jullie ook echt de uitdaging zijn aangegaan om je LinkedIn profiel te verbeteren en er actiever mee aan de slag te gaan, op een manier die voor jou werkt. Ieder in zijn of meestal haar eigen tempo, helemaal prima! Dus chapeau aan jezelf!

De aanmeldingen bleven tot het eind binnenstromen. Meestal sluiten we de challenge na een paar dagen, maar dan hadden we in dit geval veel mensen teleurgesteld. Uiteindelijk telden we op het eind van dag 8 maar liefst 432 deelnemers die allemaal meer met LinkedIn wilden gaan doen.

OK, hier zijn de laatste loodjes!

DOEN: 
Maak voor jezelf een plannetje hoe je de komende tijd de actieve lijn die je nu te pakken hebt, vol blijft houden. Denk dan aan een vast moment in de week of per dag dat je even op LinkedIn kijkt, of aan het instellen van notificaties op je telefoon, zodat je eerder gaat kijken op de LinkedIn app, of concretere doelen die je nog nastreeft en inplant in je agenda.
 
DELEN:
Deel je plannetje in de supportgroep. Daardoor wordt je voor anderen accountable, dat wil zeggen, anderen kunnen je er op aanspreken. “Hey, hoe zit het met je …?” En dat is een fijne stok achter de deur.
Natuurlijk willen we weten (in de supportgroep) of je het aantal nieuwe connecties dat je wilde halen ook hebt mogen krijgen.
Natuurlijk willen we ook weten of het doel dat je op dag 1 stelde behaald (of in zicht) is.
En … Mogen we nog horen of het gelukt is met je vijf droomconnecties?

TIP:
Mocht het zo zijn dat we je vraag nog niet –goed- beantwoord hebben in de supportgroep, stel hem dan alsjeblieft opnieuw. Het was soms hectisch en we zouden het jammer vinden als jij er net tussendoor bent geglipt.

Een vervolg?

Wil je na de challenge nog met ons verder? Dan kan dat! Wij organiseren op dinsdag 20 juni een social media expert training. Daar gaan we je bijpraten over:

1. actuele social media trends,

2. wat je moet weten over social media om het goed en efficient te gebruiken

3. de kansen die ze bieden in je werk en

4. je maakt een start met jouw social media actieplan.

Vier blokken met volop ruimte voor al je vragen.

Omdat jij deelnemer bent van deze challenge hopen we je daar live te zien en bieden we je een korting van 10% aan. Gebruik bij je aanmelding de kortingscode somec2017.

Let op: deze code is geldig tot 1 juni 2017 en er zijn maximaal 12 plekken beschikbaar.
Kijk hier voor alle informatie en om je aan te melden: http://www. annekekrakers.nl/hier-sta-ik- voor-experttraining/

Voor nu willen we jou heel erg hartelijk bedanken voor je vertrouwen in ons en je enthousiaste deelname. Wij hebben er van genoten. Binnenkort gaan we er een glas bubbels op drinken en proosten op jullie succes! Een goede gewoonte om de challenge echt helemaal af te sluiten.

We zien je graag terug op LinkedIn en natuurlijk live bij de experttraining!

Hartelijke Groetjes,
Anneke en Hans

Link naar de chat sheet van Linkedin profiel opbouw:

SOMEC 2017 cheat sheet