Vier teams, vier x anders

Vier teams, vier x anders, trajecten mixen

Misschien denk je er niet in eerste instantie aan, maar teams kunnen bij mij terecht voor meer dan alleen een inspirerende social media workshop. Het afgelopen half jaar heb ik voor vier teams  vier hele leuke trajecten mogen ontwerpen en uitvoeren. Die allemaal wel een digitale link hadden, maar tegelijk om veel meer dan dat gingen. Ze waren stuk voor stuk uniek, met een mix van kennis, creativiteit, resultaatgerichtheid en … plezier.

Innovatie

Zo hielp ik een gloednieuw innovatieteam in de jeugdbescherming bij de start van hun kersverse opdracht. Ze hebben drie jaar de tijd gekregen om te ontdekken wat sociale technologie kan betekenen in de jeugdzorg, hoe gaaf! En heel actueel. Ze vroeg mij om hen in te wijden in wat innovatie eigenlijk is en hoe je dat in je organisatie vorm kan geven.

“Een waardevolle training.”

Strategie en LinkedIn

Het communicatieteam van een landelijke beroepsvereniging in het maatschappelijk veld vroeg mij hen te ondersteunen bij het opstellen van een social media strategie (visie op, doelen met, uitgangspunten voor …) en vervolgens ook bij het samenstellen van een praktisch social media beleid voor de medewerkers van het verenigingsbureau. Met een LinkedIn-training hielp ik ze daar invulling aan te geven. Eenzelfde training voor de actieve kaderleden staat voor het najaar gepland.

“Dankjewel Hans, voor de inspirerende training.”

Visie, identiteit en koers

Een stedelijk werkend opbouwwerkteam wilde graag hun oude werkwijze tegen het licht houden. De maatschappelijk ontwikkelingen boden nieuwe kansen maar hoe konden ze die nou benutten?  In vier sessies zoomden we in op de behoefte van klanten, op identiteit van het team, op de interne dynamiek, op nieuwe ontwikkelingen en op wat er aldus nog te doen stond voor het inslaan van een nieuwe koers. En daarbinnen natuurlijk prioriteiten aangeven. Naast de procesbegeleiding deed ik ook de verslaglegging en leverde ik een advies op voor het managementteam.

Strategie en rol

Een team communicatieadviseurs van een grote regionale koepel van sociaal werk organisaties voelde de behoefte om aandacht te geven aan digitale communicatie. Enerzijds om derden duidelijk te maken hoe en waarmee de moederorganisatie de lokale dochters ondersteunt. Anderzijds om te bepalen hoe zij sociaal werkers in die locale welzijnsinstellingen zo goed mogelijk konden faciliteren bij het zichtbaar maken van hun meerwaarde via social media.  Ook hier gaf ik input voor een sociaal media strategie en praat ik ze bij over actuele social media en gaf ik feedback op wat ze tot dan toe online hadden laten zien.

“Zeer praktische training met een duidelijk stappenplan. Erg fijn!”

Mixen tot maatwerk

Deze trajecten zijn echt maatwerk. De behoefte van de opdrachtgever is het uitgangspunt en in overleg worden ze samengesteld. Heel leuk om te doen, want ik kan er mijn creativiteit in kwijt. Het is een sport om een traject te ontwerpen dat naadloos aansluit. En aan de reacties te merken lukt dat.

“Het was een goede bijeenkomst, waar wij zeker mee verder kunnen👍 bedankt!”

Hebben jouw teams ook zo’n soort vraag? Neem dan even contact met mij op. Ik denk graag met je mee of ik iets voor je kan betekenen. Je kan mij bereiken via 0644062029 of info@welzijn30.nl 

Groeten, Hans Versteegh

Heb je mijn boek al gereserveerd? https://www.welzijn30.nl/digivaardig-sociaal-werk/