Wanneer Amazon de zorgketen beheerst (Blog Zorg en Welzijn, november 2018 )

Het kinderdagverblijf van mijn jongste dochter heeft een automatisch alert uitgedaan naar de Whatsappgroep van de ouders. Er heerst griep. De kritieke grens van 25% zieke kinderen per groep is in zicht. Vanaf volgende week gaan groepen samengevoegd worden. Het rooster voor de leidsters is al door de computer gemaakt. Ik Google op internet naar griepsymptomen bij kinderen en vind diverse YouTube filmpjes.

Voorspellen

Het kinderdagverblijf heeft automatisch hun leverancier Amazon geïnformeerd. Dat zorgt voor de bevoorrading van het dagverblijf, maar biedt ook extra service voor ouders. Amazon laat weten op basis van big data (uit alle aangesloten kinderdagverblijven) gezien te hebben dat er een griepgolf aankomt onder jonge kinderen, de komende drie weken. En voorspelt voor mijn regio een stijging van 35% in het aantal ziektegevallen.

Opslag

Amazon heeft alvast extra zetpillen paracetamol ingekocht. Ik heb er reclame over langs zien komen op internet. Die pillen liggen nu te wachten in het regionale distributiecentrum. Een geruststellende gedachte.

Transport

De zetpillen kunnen per drone bij mij bezorgd worden zodra het dagverblijf de afwezigheid van mijn kind in hun systeem heeft bemerkt. Dat gebeurt wanneer zij niet om uiterlijk 09.00 uur met de KDV-chip door het poortje is gelopen en ik geen verklaring heb gegeven. Zij wordt dan als absent vastgelegd in het systeem en ik weet; Amazon zal ingelicht worden. Maar dat zien we morgen wel, eerst vroeg naar bed.

Aanbieden

De volgende dag is ze inderdaad ziek. Ik hou haar thuis. Om 09.05 krijgt ik een alert op mijn smartphone. De dagverblijf-app vraagt waarom mijn dochter er niet is. Ik vinkt aan: griep. Ik hebt dan al in mijn Google-agenda alle werkafspraken verplaatst. Daarmee is Google’s zelfrijdende auto afbesteld die mij anders naar mijn werk had gebracht.

Om 09.10 krijgt ik, als Five Star-customer van Amazon de aanbieding binnen een uur zetpillen paracetamol te laten bezorgen. Met een leuke attentie voor de kleine. Dat komt goed uit. De pillen zijn natuurlijk op. Ik stem toe en betaal online.

Om 09.45 piept mijn smartphone en even later landt een drone op het GPS-baken in de achtertuin. Ik open het bagagemandje met mijn vingerafdruk. Inderdaad, een doosje zetpillen en een mooie knuffel van de nieuwste Netflix kinderfilm, die mijn dochter “toevallig” gisteren bekeek op haar tablet. Daar zal ze blij mee zijn.

Klanttevredenheid

Die avond krijg ik een appje met het verzoek een keuzenmenu in de dagverblijf-app in te vullen. Hoe gaat het met mijn dochter? Kan ik inschatten wanneer ze weer op de groep zal zijn? Was alles met Amazon naar wens? Is de bestelling goed aangekomen? Hoe waardeer ik de service?

Na een week neemt mijn dochter de nieuwe knuffel mee naar het dagverblijf. Ik zie realtime op mijn telefoon dat ze is ingechecked. Ik vraag Google een zelfrijdende taxi naar de GPS-locatie van mijn telefoon te sturen; het kinderdagverblijf. Ik ben keurig op tijd op mijn eerste werkafspraak. Amazon stuurt onderweg een “gelukkig-ze-is-beter” appje.

Toekomst?

Nu de grote technologiebedrijven steeds meer grip proberen te krijgen op ons zorgstelsel kan dit zomaar realiteit worden. De hele keten zal er sneller, beter en goedkoper door kunnen worden, gebaseerd op informatie (data) uit cloud- en web-services. Van reclame, op

slag, transporteren, aanbieden tot klanttevredenheid en nazorg. Gratis of net onder de kostprijs. Doktoren, apotheken, winkeliers, transporteurs, pedagogisch medewerkers, administratieve medewerkers, taxichauffeurs; ze zijn in dit voorbeeld niet of minder nodig en dat scheelt mij, de zorgafnemer, tijd, zorgen en geld.

Ben jij als klant klaar voor deze disruptive ontwikkeling?

En als medewerker in zorg en welzijn?

Wanneer Amazon de zorgketen beheerst

Of als bestuurder?

Hans Versteegh, Welzijn 3.0

 

Volg ook de inspirerende workshop “Ben jij er klaar voor?”  https://www.welzijn30.nl/ben-jij-er-klaar-voor/