Mijn verhaal

Inschrijven nieuwsbrief

In 2012 hielp ik als opbouwwerker een groep bewoners hun prachtige en goed lopende buurthuis te behoeden voor sluiting vanwege bezuinigingen. Ik gaf ze het zetje dat ze nodig hadden en begeleide het proces naar verzelfstandiging, waarin ze flink wat voor hun kiezen kregen. Hier staan ze voor het gebouw om op de foto voor in de krant te komen.

Ik vraag altijd in mijn trainingen: “Wat klopt er niet op deze foto?”

foto-gebruikers-voor-klokhuis
Het buurthuis werd gered en is nog altijd succesvol, verzelfstandigd en in handen van de wijkbewoners. Een klinkend resultaat. Toch kreeg ik in het functionerings-gesprek aan het eind van dat jaar een zeer negatieve beoordeling. Het verwijt: ik was niet zichtbaar. En dat klopt. Dit beeld laat dat zien. Ik sta zelf niet op deze foto. Natuurlijk had ik er gewoon tussen moeten staan. Inplaats daarvan sta ik de fotograaf en de groep aanwijzingen te geven …

Die bescheidenheid; “Het gaat niet om mij,” kom ik vaker tegen bij sociaal werkers. 

Wat ging mis?
De negatieve beoordeling was eenWelzijn 3.0, Hans Versteegh klap in mijn gezicht. Als sociaal werker had ik inmiddels ervaren hoe positief social media voor je kunnen werken. Bijvoorbeeld een beter contact met ketenpartners. Ik had ik op Twitter een directe lijn met de verantwoordelijk wethouder, en hij met mij. Ik ging ontwikkelingen in mijn vak beter bijhouden. Kon leren van collega’s in het land. Ik werd zelf zichtbaarder. En ik ging ondernemender werken doordat er onbevroede kansen op mijn pad kwamen. En dus kon ik makkelijker dingen voor elkaar krijgen.

“Social media heeft mijn sociaal isolement als sociaal werker in de wijk doorbroken.” 

Er ging een wereld voor me open. En die was waanzinnig interessant en leuk. Alles op het snijvlak van digitale sociale technologie in het brede maatschappelijke veld heeft nu mijn grote belangstelling. De combinatie biedt nieuwe innovatieve kansen die naadloos passen in Welzijn Nieuwe Stijl, Er op af! en de Transitie.

“Sociaal werkers zijn gemaakt voor social media, of andersom.”

Met Welzijn 3.0 geef ik sinds 2011 social media training, coaching en advies. De negatieve eindbeoordeling was het startpunt om zpp-er te worden. Inmiddels heb ik vele honderden collega sociaal werkers, zorgverleners, vrijwilligers, ambtenaren en sociaal ondernemers op weg geholpen met hun sociale media. Dagelijks deel ik informatie en tips via de social media kanalen waar ik actief ben (zie hieronder, volg mij!), op blogs en in mijn nieuwsbrief. Met 25 jaar ervaring in deze sector ken ik de taal van het veld en sluit ik naadloos aan.

Mijn missie
Het is mijn missie geworden om alle werkers in het sociale domein in het land kennis te laten maken met de kansen van sociale media en hen te begeleiden bij het implementeren.

Ik help alle sociaal werkers, die worstelen met social media,
zichtbaarder worden en ondernemender te werken,
met training, coaching en advies,
zodat zij gemakkelijker sociale doelen halen en dichter bij hun doelgroep staan.

“Social media heeft mijn sociaal isolement als sociaal werker in de wijk doorbroken.”Werkwijze en visie
De zakelijke inzet van social media gaat niet zonder aandacht voor de persoon. Het is mensenwerk. In mijn trainingen is daar ruimte voor. Vaak zie ik aarzeling, twijfels en vragen bij deelnemers. Ik vind het van belang dat men zich gehoord voelt, omdat de kans op een succesvolle borging dan groter is. Inspiratie, veel humor, spiegelen, interactie en aandacht kenmerken mijn aanpak.

Waar ik naar streef is deelnemers te laten (in-) zien wat mogelijk is met digitale middelen, zodat ieder in staat is daarin zelf keuzes te maken. Wat past wel bij mij, bij mijn functie en mijn doelen en wat niet. Wat kan ik vanuit die functie beter wel en niet doen? En hoe? Ik laat deelnemers op een prettige manier stappen zetten waar zij wat aan hebben.

Inhoudelijk bied ik een afwisseling van theoretische kennisoverdracht, zelfanalyse, opdrachten en verdiepende discussies over de inzet vanuit de achtergrond van de deelnemers. Ik maak gebruik van de verschillende ervaringsniveaus binnen de groep en laat mensen ook elkaar inspireren.

Blogs en publicaties
Ik blog maandelijks op de site van Zorg en Welzijn (70.000 hits per jaar). Bijvoorbeeld deze post waarin ik uitleg wat mijn drijfveren zijn. Daarnaast schrijf ik voor de papieren versie van dit opinieblad als maandelijkse columnist over technologische ontwikkelingen en schat die op hun waarde voor het sociaal werk.

Ik publiceerde als gastauteur o.a. in de boeken Hier sta ik voor! (2014), Digitale Dialoog (2014) Social media in Zorg en Welzijn (2015) en droeg als expert bij aan de beschreven methodiek in Zakelijke doelen bereiken met social media (2015).

Maandelijks verschijnt de nieuwsbrief met praktische tips. Daarnaast word ik regelmatig als spreker gevraagd.

Contact?
Mail me gerust, ook als je alleen vrijblijvend informatie zoekt, h.versteegh@welzijn30.nl Of bel mij op 06-44062029. Ik help jou en je collega’s graag verder te komen met sociale media!

En de leidinggevende uit 2012…?
Die heeft een paar jaar later mijn hulp ingeroepen toen er een Facebookpagina en Twitteraccount moest komen voor een project en is nu met pensioen.

Hans Versteegh
Welzijn 3.0 / welzijn30@gmail.com

Welzijn 3.0 is vanzelfsprekend ook te vinden op de volgende social media kanalen:
* Linkedin (https://nl.linkedin.com/in/hversteegh)
* Twitter / Periscope (twitter.com/Welzijn30)
* Facebook (www.facebook.com/welzijn30)
* Pinterest (www.pinterest.com/hansversteegh/welzijn-30-sociale-media)
Blogger van de maand April 2014 op Zorg en Welzijn

Welzijn 3.0 is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer Kvk 52059855.
Op verzoek kan een VAR-verklaring overlegd worden.


De missie van Welzijn 3.0 in een korte presentatie


Volg het bord Welzijn 3.0 / sociale media van Hans Versteegh / www.welzijn30.nl op Pinterest.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.