Checklist

checklist professioneel social media inzetten in welzijn
Test jezelf!  Turf de situaties die je herkent rondom het professioneel inzetten van social media in welzijn. Maar … pas op, het kan even pijn doen!

  1. Tijd

  • Het kost je best veel tijd om uit te zoeken hoe social media werken en je wil een snellere manier vinden om te leren.
  • Je bent op zoek naar praktisch bruikbare tips om social media een vaste plek te geven in je dagelijkse werk, zonder dat je er te veel mee bezig bent.
  • Je hebt steeds meer moeite om mensen naar je activiteit of cursus te krijgen. Je hebt gehoord dat je social media kan gebruiken om snel je boodschap te verspreiden en over zo veel mogelijk mensen. Online contact stimuleert dan echte ontmoetingen. Dat lijkt je wel wat.
  1. Geld

  • Tijd is geld, je eigenlijk te duur voor de tijd die gaat zitten in uitzoeken hoe social media professioneel ingezet kunnen worden.
  • Je beseft dat online profileren er aan bijdraagt dat financierders en beslissers goed weten wat de waarde van je werk is. Dat levert je dus geld op.
  1. Waardering

  • Collega’s die zich regelmatig op Instagram en Twitter manifesteren met hun werk krijgen vaker een schouderklopje. Terwijl jij hetzelfde werk doet! Wordt het niet eens tijd dat jij die ook gaat krijgen?
  1. Comfort en gemak

  • Met social media is het super gemakkelijk om deel uit te maken van de leefwereld van je doelgroep. Je bent er bij, terwijl je er niet zelf bij bent.
  • Het informele sociale netwerk rondom iemand met een probleem is makkelijk te bereiken en te activeren. De doelgroep vindt het vaak helemaal OK als je daar digitale middelen bij inzet. Graag zelfs.
  • Je weet niet altijd waar je nu weer eens een bericht over moet maken. Wat moet je laten zien, en waarom eigenlijk? Waar haal je inspiratie vandaan zonder dat het je uren denkwerk kost?
  1. Vitaliteit, goed in je vel zitten, stress, angst, niet 100%, etc.

  • Wanneer je weet hoe je social media professioneel inzet, hoef je je daar in ieder geval geen zorgen meer om te maken. En kan je weer vol je aandacht geven aan je doelgroep, met nieuwe tools.
  • Je hebt wat social media kanalen opgezet maar je aarzelt om ze te gebruiken. Want wat als er nou negatieve reacties komen? Wat dan?
  • Je houdt werk liever gescheiden van je privé leven. Je werkgever wil graag dat je ambassadeur van de organisatie bent. Maar moet je daarvoor je eigen social media account gebruiken? Hoe moet het dan wel?
  • Je wordt gek van alle berichten die langskomen en je verzuipt er in. Hoe weet je nou welke berichten wel en welke niet belangrijk zijn? Hoe hou je het voor jezelf behapbaar, want je hebt ook genoeg andere dingen te doen, toch?
  1. Fysieke pijn, hoofdpijn, rugpijn, maagpijn, etc.

  • Slapeloze nachten en pijn in je buik omdat je bang bent dat je achter loopt? Omdat je social media niet goed snapt, al helemaal niet in je werk?
  • Jij bent wel enthousiast over de mogelijkheden van social media. Je ziet het belang en de voordelen. Maar binnen je organisatie zijn er maar weinig zoals jij. Je gunt het je collega’s zo, maar dat draagvlak krijg je in je eentje lastig voor elkaar.
  • Je bent al een tijdje actief op social media, maar resultaten blijven uit. Je snapt niet waarom.
  1. Reinheid, een schone ziel zonder knagend geweten, zonder schuldgevoel

  • Die ene collega heeft het best lastig soms, wanneer zij de enige is die de social media kanalen van jullie team weer eens moet vullen. Je zou haar best willen helpen en ontlasten, als je maar wist hoe.
  1. Seks, seks sells. Seks is ook aandacht, liefde, wat een relatie in stand houdt

  • Wanneer je digitale middelen in je werk weet in te zetten is dat natuurlijk best modern. Je vak wordt er sexyer van en hopelijk lukt het zo nieuwe mensen te vinden.
  • Hoe tof is het dat je op verjaardagen kan zeggen dat dat ene social media bericht er voor heeft gezorgd dat die mevrouw, die net uit het ziekenhuis kwam, door buurtbewoners is geholpen met verse maaltijden, die ze tijdelijk zelf niet kon koken voor haar kinderen?
  • Een goede online presentie helpt ook financierders en beslissers te overtuigen dat jullie organisatie waar voor z’n geld levert. Je wil eigenlijk wel dat je voortdurend onder de aandacht bent om ze te verleiden jullie relatie in stand te houden.

Hoeveel punten kon je turven?

  • 1 punt

Je bent geholpen met even sparren en dat kan gratis!

  • 2 – 5 punten

Je hebt de wil er wat van te maken, maar je kan hier en daar wel wat advies gebruiken. Het kan goed zijn dat er nog meer vragen opkomen als je hier serieus in duikt.

  • 5 punten of meer

Je hebt veel verschillende vragen. Misschien wel van je hele team of organisatie? Daar kom je zelf niet meer uit, daar heb je hulp van buiten bij nodig. Het kan een goed idee zijn een workshop of training in te kopen.

Wat kan je doen?

Niks. Dat kan natuurlijk. Maar dan loop je al snel tegen dezelfde beperkingen op.  Wanneer je er wél iets mee wil doen, bel of mail me dan. Op 0644062029 of naar info@welzijn30.nl, Hulp is onder handbereik!

Tot snel?

Hans Versteegh, Welzijn 3.0, voor digivaardig sociaal werk.

P.S. 1

De acht basisbehoeften van hierboven komen uit mijn eendaagse training Hier Sta Ik Voor!  waarmee ik jou en je collega’s leer hoe je vanuit je eigen identiteit en waarden kan gaan staan voor wat je te bieden hebt. Geeft recht op Registerplein-punten. Interesse? Kijk hier:  https://www.welzijn30.nl/profileren-met-hier-sta-ik-voor/

P.S. 2

De 20 punten (!) zijn maar een paar van de talloze situaties en vragen waar andere sociaalwerk organisaties en werkers mee te maken hadden vóór ze een training bij mij volgden. Herkenbaar? Neem contact met me op om te horen wat ik voor jou kan betekenen. Blijf er niet mee rondlopen. Neem contact op via 0644062029 of  info@welzijn30.nl

P.S. 3
Om te zien of je collega’s net zo veel punten turven is het natuurlijk leuk de checklist ook met hen te delen. Heb je meteen een idee hoe jullie er gezamenlijk voor staan en welke vragen er leven.