Over Hans Versteegh

 

Mag ik mij kort voorstellen? Ik ben Hans Versteegh. Geen snelle ICT-er die wel even zegt wat je moet doen. Nee, ik heb ruim 25 jaar lang ervaring in de uitvoering van het sociaal domein. Waarvan veel jaren als opbouwwerker, een prachtig vak. Nog steeds val ik af en toe in en sta ik als sociaal werker geregistreerd bij Registerplein.

Op de werkvloer ontdekte ik de kansen van digitalisering en social media voor dit bijzondere veld. En tegelijk kwam ik allerlei drempels en overtuigingen tegen die deze innovatieve ontwikkeling tegenhouden. Om daar verandering in te brengen starte ik in 2011 als zzp-er met mijn bedrijf Welzijn 3.0. Inmiddels heb ik honderden sociaal werkers en tientallen organisaties in het hele land mogen helpen.

Waarom je bij mij moet zijn

Uit het wereldje

1. Mijn klanten komen vooral uit het sociaal werk en zij vinden het een groot pluspunt dat ik ook “uit het wereldje kom.” Ik ben je collega, spreek de taal van de sociale sector en ken de mores. Bij alles dat ik doe staat trots zijn op je vak en effectief je klant, maar ook jezelf helpen, centraal. Ik help je om digitale technologie (het begint vaak bij social media) te borgen in je dagelijkse werk, zodat het bijdraagt aan het behalen van jouw werkdoelen.

Persoonlijk

2. Door mijn persoonlijke benadering krijg jij alle aandacht die je nodig hebt. Ik ben je behulpzaam en altijd bereid met je mee te denken en zoeken. Daardoor krijg jij meer waar voor je geld en bereik je wat jij voor ogen hebt. Ik wil dat je verder kan komen met mijn hulp en dat het zin voor je heeft met mij in zee te gaan, resultaatgericht dus.

Profileren

3. Ik help je ook om niet te bang en niet te bescheiden te zijn. Maar social media te gebruiken om zichtbaar te zijn, jezelf te profileren en deel uit te maken van de leefwereld van je doelgroep. Ik geef je tips en tools waarmee je goed voor de dag komt, en er toch niet te veel tijd mee kwijt bent. Sterker, daar heb ik een hele training voor: Hier Sta Ik Voor!

Expertise

4. Inmiddels heb ik een enorme expertise en dito netwerk opgebouwd rondom digitalisering. Wat veel verder gaat dan alleen social media. Ik weet aardig de weg in wat er heden ten dage speelt op het gebied van technologie en vertaal dat naar kansen voor het sociaal domein. Daarom kan ik zowel de uitvoerend werkers als de raad van toezicht en alles daartussen adviseren en bijstaan. Ik streef naar zo veel mogelijk borging, op alle niveau’s en denk out of the box. Thema’s zijn profileren, ondernemen, innoveren, een leven lang leren, strategie, enz.

Motivatie

5. Het is mijn sterke overtuiging dat je als sociale sector niet met droge ogen kan beweren dat je kwetsbare burgers effectief ondersteunt in hun participatie en zelfredzaamheid als je A. hen niet ook ondersteunt in digitale participatie en digitale zelfredzaamheid en B. als je in je eigen werkprocessen en dienstverlening geen gebruik maakt van de mogelijkheden van digitalisering. Het gaat hier om geloofwaardigheid, om maatschappelijke relevantie, om arbeidszekerheid en om beeldvorming van de hele sector. En ja, daar maak ik me druk om.

De aanleiding

In 2012 hielp ik als opbouwwerker een groep bewoners hun prachtige en goed lopende buurthuis te behoeden voor sluiting vanwege bezuinigingen. Ik gaf ze het zetje dat ze nodig hadden en begeleide het proces naar verzelfstandiging, waarin ze flink wat voor hun kiezen kregen. Hier staan ze voor het gebouw om op de foto voor in de krant te komen.

Ik vraag altijd in mijn trainingen: “Wat klopt er niet op deze foto?”

foto-gebruikers-voor-klokhuis
Het buurthuis werd gered en is nog altijd succesvol, verzelfstandigd en in handen van de wijkbewoners. Een klinkend resultaat. Toch kreeg ik in het functionerings-gesprek aan het eind van dat jaar een zeer negatieve beoordeling. Het verwijt: ik was niet zichtbaar. En dat klopt. Dit beeld laat dat zien. Ik sta zelf niet op deze foto. Natuurlijk had ik er gewoon tussen moeten staan. Inplaats daarvan sta ik de fotograaf en de groep aanwijzingen te geven …

Die bescheidenheid; “Het gaat niet om mij,” kom ik vaker tegen bij sociaal werkers. 

Welzijn 3.0, Hans Versteegh

Hans Versteegh

Wat ging mis?
De negatieve beoordeling was een klap in mijn gezicht. Als sociaal werker had ik inmiddels ervaren hoe positief social media voor je kunnen werken. Bijvoorbeeld een beter contact met ketenpartners. Ik had ik op Twitter een directe lijn met de verantwoordelijk wethouder, en hij met mij. Ik ging ontwikkelingen in mijn vak beter bijhouden. Kon leren van collega’s in het land. Ik werd zelf zichtbaarder. En ik ging ondernemender werken doordat er onbevroede kansen op mijn pad kwamen. En dus kon ik makkelijker dingen voor elkaar krijgen.

“Social media heeft mijn sociaal isolement als sociaal werker in de wijk doorbroken.” 

Er ging een wereld voor me open. En die was waanzinnig interessant en leuk. Alles op het snijvlak van digitale sociale technologie in het brede maatschappelijke veld heeft nu mijn grote belangstelling. De combinatie biedt nieuwe innovatieve kansen die naadloos passen in Welzijn Nieuwe Stijl, Er op af! en de Transitie.

“Sociaal werkers zijn gemaakt voor social media, of andersom.”

Met Welzijn 3.0 geef ik sinds 2011 social media training, coaching en advies. De negatieve eindbeoordeling was het startpunt om zpp-er te worden. Inmiddels heb ik vele honderden collega sociaal werkers, zorgverleners, vrijwilligers, ambtenaren en sociaal ondernemers op weg geholpen met hun sociale media. Dagelijks deel ik informatie en tips via de social media kanalen waar ik actief ben (zie hieronder, volg mij!), op blogs en in mijn nieuwsbrief. Met 25 jaar ervaring in deze sector ken ik de taal van het veld en sluit ik naadloos aan.

Mijn missie
Het is mijn missie geworden om alle werkers in het sociale domein in het land kennis te laten maken met de kansen van sociale media en hen te begeleiden bij het implementeren.

Ik help alle sociaal werkers, die worstelen met social media,
zichtbaarder worden en ondernemender te werken,
met training, coaching en advies,
zodat zij gemakkelijker sociale doelen halen en dichter bij hun doelgroep staan.

“Social media heeft mijn sociaal isolement als sociaal werker in de wijk doorbroken.”

Hans Versteegh

Werkwijze en visie
De zakelijke inzet van social media gaat niet zonder aandacht voor de persoon. Het is mensenwerk. In mijn trainingen is daar ruimte voor. Vaak zie ik aarzeling, twijfels en vragen bij deelnemers. Ik vind het van belang dat men zich gehoord voelt, omdat de kans op een succesvolle borging dan groter is. Inspiratie, veel humor, spiegelen, interactie en aandacht kenmerken mijn aanpak.

Waar ik naar streef is deelnemers te laten (in-) zien wat mogelijk is met digitale middelen, zodat ieder in staat is daarin zelf keuzes te maken. Wat past wel bij mij, bij mijn functie en mijn doelen en wat niet. Wat kan ik vanuit die functie beter wel en niet doen? En hoe? Ik laat deelnemers op een prettige manier stappen zetten waar zij wat aan hebben.

Inhoudelijk bied ik een afwisseling van theoretische kennisoverdracht, zelfanalyse, opdrachten en verdiepende discussies over de inzet vanuit de achtergrond van de deelnemers. Ik maak gebruik van de verschillende ervaringsniveaus binnen de groep en laat mensen ook elkaar inspireren.

Blogs en publicaties

Ik blog maandelijks op de site van Zorg en Welzijn (70.000 hits per jaar). Bijvoorbeeld deze post waarin ik uitleg wat mijn drijfveren zijn. Daarnaast schreef ik voor de papieren versie van dit opinieblad als maandelijkse columnist over technologische ontwikkelingen en schatte die op hun waarde voor het sociaal werk.

In 2019 verschijnt mijn boek: Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie. Kijk hier voor meer informatie en hoe je het kan bestellen.

Digivaardig sociaal werk omslag

De omslag van Digivaardig sociaal werk, handboek voor de digitale transitie

Als gastauteur publiceerde ik o.a. in de boeken Hier sta ik voor! (2014), Digitale Dialoog (2014) Social media in Zorg en Welzijn (2015) en droeg als expert bij aan de beschreven methodiek in Zakelijke doelen bereiken met social media (2015). In 2018 en 2019 werkte ik mee aan de gratis te gebruiken site www.digivaardigindezorg.nl waarmee professionals geholpen worden hun digitale vaardigheden te vergroten.

Regelmatig verschijnt de nieuwsbrief met praktische tips. Daarnaast word ik als spreker gevraagd.

Contact?
Mail me gerust, ook als je alleen vrijblijvend informatie zoekt: Hans Versteegh, h.versteegh@welzijn30.nl Of bel mij op 06-44062029. Ik help jou en je collega’s graag verder te komen met sociale media!

En de leidinggevende uit 2012…?
Die heeft een paar jaar later mijn hulp ingeroepen toen er een Facebookpagina en Twitteraccount moest komen voor een project en is nu met pensioen.

Hans Versteegh
Welzijn 3.0 / welzijn30@gmail.com

Welzijn 3.0 is vanzelfsprekend ook te vinden op de volgende social media kanalen:

Welzijn 3.0 is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer Kvk 52059855.
Op verzoek kan een VAR-verklaring overlegd worden.


De missie van Welzijn 3.0 in een korte presentatie


Volg het bord Welzijn 3.0 / sociale media van Hans Versteegh / www.welzijn30.nl op Pinterest.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.