Steeds meer organisaties weten mij te vinden als procesbegeleider. Ik word ingeschakeld op coachende, onderzoekende, onderwijzende en inspiratie gevende klussen. Die niet persé een link met digitalisering hoeven te hebben. Leuk om te doen, omdat het ook mij stretched in mijn mogelijkheden. Hieronder zie je vier recente voorbeelden;
- Een innovatieteam in de jeugdbescherming bij de start van hun opdracht ingewijd in wat innovatie is en hoe je dat in je organisatie vorm geeft.
- Bij een communicatieteam van een landelijke beroepsvereniging social media strategie en social media beleid opgesteld en het verenigingsbureau en actieve leden Linkedin-trainingen gegeven.
- Met een stedelijk opbouwwerk-team hun oude werkwijze tegen het licht gehouden en een nieuwe koers bepaalt, met oog voort de interne dynamiek tussen personen.
- Het team communicatieadviseurs van een grote regionale koepel van sociaal werk organisaties input gegeven voor hun socialmedia strategie.
Niet uit de lucht
Het komt niet uit de lucht. Ook in het verleden was ik nooit vies van een projectje er bij. Ik heb nuldelijns overlegstructuren opgezet rondom eenzame ouderen, ik heb een wijkcentrum helpen te verzelfstandigen waarbij ik de spil was die iedereen bij elkaar betrokken hield en coach van de hoofdrolspelers.
Heel bijzonder vond ik dat ik binnen mocht komen in een huishouden met agressieven ouders, die door de kwetsbare buurt uitgekotst werden, maar na een aantal gesprekken 30.000 euro verborgen schuld bleken te hebben, onder grote stress leefden en de kinderen noodgedwongen op matrasjes op de grond sliepen. Eigenlijk waren het hele lieve, te lieve mensen, in grote problemen. Ook andere mensen “in de marge” van de samenleving, die het vertrouwen daarin kwijt waren, kon ik in beweging krijgen (nieuwe woning, overlastgevende huisgenoten de deur wijzen, dat werk). In een speciaal project als aanhangsel bij een sociaal wijkteam, in intensieve samenwerking met wijkagent, corporatie en veiligheidshuis.
Thema’s waarop je mij kan invliegen
digitale communicatie
profileren
identiteit
bedoeling
onderlinge chemie
koers bepalen
afstemmen op je klant
innoveren
stok achter de deur
vreemde ogen dwingen
Mijn methode? De methode Hans 😉
Ik geef het meteen toe, ik heb geen businessdevelopment gestudeerd. Wat ik doe is mijn boeren verstand gebruiken. En daar kom je best ver mee (zouden meer mensen moeten doen …) Wel ben ik heel sterk in kijken. Observeren vond ik in de opleiding het aller leukste, en daarna filosofie.
Naast kijken is luisteren ook een grote kwaliteit van mij. Luisteren naar het verhaal, naar de emotie, naar de motivatie. Mensen hebben mooie verhalen. Ik hou er van mij persoonlijk te binden aan die verhalen en dus aan de mensen waarmee ik werk. Het moet voor mij en voor de ander wel een beetje leuk blijven. Niet dat ik lastige onderwerpen uit de weg ga, maar ik breng het zo, dat het de ander niet in het defensief brengt.
Afstand nemen
Wat zie ik?
Hoe komt dat?
En dat teruggeven
Wat vind je daar van?
Wat wil je daar mee?
Hoe kan je dat bereiken?
Koffie
“Wanneer je iets wilt wat je nog nooit hebt gehad, moet je iets doen wat je nog nooit gedaan hebt.” (365 dagen geluk e.a.)