Hoe krijg je het samen in jullie systeem?

“We hebben wel eens eerder een social media workshop gedaan.
Leuk hoor, maar daar hebben vervolgens maar weinig collega’s iets mee gedaan.”

Herken je dit?

Wil je graag dat social media “in je systeem komt?”

De oplossing: incompany social media business coaching!

Mijn ervaring is dat een losstaande workshop niet altijd genoeg is om de gewenste beweging in gang te zetten. Voor organisaties (zoals die van jou ?) waar niet iedereen even gemakkelijk met social media aan de slag gaat (en dat is bijna nergens zo, trouwens) heb ik een programma ontwikkeld op basis van individuele en groepsgewijze business coaching. Het helpt wanneer onzekere of aarzelende medewerkers weten dat er iemand is waar ze bij terecht kunnen wanneer ze vastlopen. Die persoon ben ik.

“Wat het mij oplevert is dat het wel een aanzet is tot meer gebruik maken van social media.”

certificaat
Gedurende drie of zes maanden ga ik naast jou en je collega’s staan. Ik kijk met jullie mee, geeft tips en feedback en fungeer ik als de stok achter de deur om regelmatig met social media aan de slag te gaan en deze te verkennen. Ik coach d.m.v. een mix van offline groepsbijeenkomsten, een online enquête en maandelijkse online contactmomenten. Na afloop gaan we de successen vieren!

“Door de afspraak eens per maand, “houdt het mij wakker.” Ik ben er al meer mee bezig dan voorheen. Het heeft ook als voordeel dat ik mijn vragen goed kan bespreken. Kortom, voor mij werkt de aandacht in stappen / per maand wel.”

Het traject

1. Voorbereidend gesprek
Met de opdrachtgever, vaak de leidinggevende, verdiep ik me in de organisatie. Wat zijn  de missie en visie, de cultuur? Samen inventariseren we de mogelijkheden en knelpunten rond de inzet van social media. Daarbij betrek ik drie van de Competenties Maatschappelijke Ondersteuning voor sociaal werkers; verbinden, netwerken en zichtbaar zijn. De collega die (online-) communicatie of PR in zijn of haar takenpakket heeft, zie ik hier graag bij aanschuiven.

2. Inspirerende social media kickoff 
Het traject begint natuurlijk wel met die stimulerende social media workshop / training. Op jullie locatie. Om je collega’s enthousiast te maken voor het coachingstraject en voor social media. Zulke workshops heb ik -veel- vaker gegeven. Ik vertel waarom ik zelf enthousiast werd als sociaal werker van social media. Ik zoek de interactie op en daag je collega’s uit. Weerstanden maak ik bespreekbaar. Jullie krijgen een idee met welk doel in jullie functie’s, je social media zou kunnen inzetten. Ik laat voorbeelden zien uit het veld. En je hoort wat de actuele platformen en hun eigenschappen zijn. Ik geef bovendien meteen praktische tips om inspiratie op te doen voor berichten en hoe je die eenvoudig plaatst.
* Een -losse- social media kickoff van een dagdeel afnemen kan ook

3. Meteen online gaan!
Maar dan … Dan moet het gaan gebeuren! In beweging komen en actief social media in zetten. Dat doen we door gelijk online aan de slag te gaan. We meten de stand van zaken met een online enquête die iedereen invult. Over ieders kennisniveau rond social media, het social mediagebruik in werk en prive, hun twijfels of enthousiasme en wat ze de komende zes maanden zouden willen leren. De link naar de enquête mail ik naar iedereen. De resultaten bundel en analyseer ik en geef ik terug in de volgende bijeenkomst.

IMG_81854. Leerdoelen en competenties
Het eerste coachingsgesprek vind op jullie locatie plaats. Bij voorkeur per werksoort omdat je ook als team social media doelen kunt hebben. En … elkaar kan stimuleren! Zowel de resultaten van jullie als gezamenlijke organisatie, als de resultaten die iedereen individueel invult, zijn de basis van dit gesprek. Ook hier komen de competenties voor sociaal werkers aan de orde. Hoe voldoe je daaraan en is het mogelijk dat je online werken als methodiek toevoegt? Ieder gaat in deze bijeenkomst eigen leerdoelen en te behalen mijlpalen voor de  komende periode bepalen. In deze bijeenkomst ontvangt iedereen ook het werkboek dat ze de komende tijd nodig hebben.

“Het afspreken van doelen helpt wel om voor jezelf te bedenken wat je wilt met bv. Facebook.”

5. Maandelijks Skypen!
De volgende maanden coach ik in deze groepjes ieder persoonlijk en als groep via Skype-afspraken van een uur. De sessies zijn te volgen via smartphones of op jullie eigen computers, mits die internet en geluid hebben en er Skype op geïnstalleerd kan worden. Deelnemers kunnen ook thuis op de bank met hun eigen apparatuur meedoen.

Aan de orde komen: wat heb je gedaan, wat is het resultaat, is de mijlpaal bereikt, wat ga je komende maand doen en hoe pak je dat aan. In het werkboek houdt ieder zijn of haar eigen vorderingen en bijgestelde doelen bij. We plannen deze Skype sessies ruim van tevoren in.

“Prettig om met Hans je doelen voor de komende maand vast te stellen, dat geeft houvast.”

blije klanten met certificaat6. Slotbijeenkomst
Na drie os zes maanden sluiten we af met een bijeenkomst waarin we terugkijken, de resultaten benoemen (meten aantal volgers, interactie ,etc.), de successen vieren en -weer opnieuw- doelen stellen voor de toekomst. Want als het goed is hebben de meeste dan wel de smaak te pakken en worden social media onderdeel van jullie dagelijks werk. Deze slotbijeenkomst vind ook weer plaats op jullie locatie. En natuurlijk krijgen de deelnemers een echt certificaat uitgereikt!

Ik ben er voor jullie
Gedurende de maanden mag iedere deelnemer mij ook buiten de skype-afspraken om benaderen met vragen. Ik ben jullie coach en dus ook benaderbaar. En wanneer je echt vastloopt gaan we kijken of er mogelijkheden zijn nog een keer extra bij elkaar te komen.

Kosten
Het traject vraagt een investering van 16,5 uur (in 3 maanden) of 24,5 uur (in 6 maanden) contacttijd per individuele deelnemer. Exclusief de uren die je op je werkplek besteed aan social media. Deelnemers krijgen een werkboek, een kickoff (dagdeel),  een online enquête, een startmoment (dagdeel), maandelijkse Skype contactmomenten, tussentijdse ondersteuning en een afsluitende bijeenkomst (dagdeel) plus een certificaat. Gesprekken met de werkgever zijn inbegrepen.

Logo RegisterpleinPunten Registerplein
Deelname aan Incompany social media coaching (zes maanden) ID nummer: 256467 levert 10 registerpunten op voor het opleidingstraject voor in Registerplein geregistreerde maatschappelijk werkers en sociaal agogen. 
Levert 68 punten voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde cliëntondersteuners, sociaal juridisch dienstverleners en aandachtsfunctionarissen.

Een haalbaar en bewezen plan waar je collega’s meetbaar resultaat mee kunnen behalen. Interesse?  Informeer dan vrijblijvend naar de prijs. Deze varieert naargelang er meer deelnemers zijn.

Portret Hans door Ebru AydinHans Versteegh / welzijn 3.0
welzijn30@gmail.com
0644062029

  • De schuingedrukt reacties zijn citaten van de deelnemers van een middelgrote welzijnsorganisatie in Midden Nederland.
  • Voor beginners, maar ook al gevorderden en experts die de volgende stap willen maken.