Social media starttraining

De social media starttraining van een dag leert je wat de actuele social media zijn en hoe jij die in je werk kan inzetten. Een hele praktische dag die jou en je collega’s helemaal klaargestoomd! 

foto groep deelnemers

Dagdeel 1, een stimulerende social media introductie

In deze prikkelende en interactieve “Social media kickoff” maken sociaal werkers kennis met wat er in de digitale wereld gaande is en hoe jullie dat direct in het werk kunnen gaan gebruiken.

Dit komt aan bod:

  1. Jouw  situatie, waar staat je organisatie nu en waar wil je gezamenlijk naar toe?
  2. De ontwikkeling van het internet en social media
  3. Ken je de doelgroep goed genoeg? Wat wil de klant online?
  4. Welke social media zijn nu actueel, wat zijn hun kenmerken en welke komen er aan?
  5. Welke sociale doelen streef je na met social media?
  6. Weten wat je te melden hebt

Ik vertel waarom ik zelf als sociaal werker enthousiast werd van social media en waarom mij het belang pijnlijk duidelijk werd. Ik zoek de interactie op en daag jou en je collega’s uit. Met humor en aandacht voor de persoon.

Resultaat

Na deze sessie kan iedereen meepraten over social media. Belangrijker is dat ieder ook een inschatting kan maken of en zo ja welke social media ondersteunend kunnen zijn. Je krijgt een idee met welk doel je, in je eigen functie, social media zou kunnen inzetten. En je weet wat de actuele platformen en hun eigenschappen zijn. Na deze snelkookpanzitten je vol ideeën en informatie.

Dagdeel 2, strategische inzet en berichten maken en plaatsen

Voortbouwend op dagdeel 1 worden jullie nu nog meer gestimuleerd social media vanuit je functie te benaderen en doelen te omschrijven die daar uit voort komen. Een goede professionele inzet van social media gaat niet zonder dat je er tevoren goed over nagedacht hebt.

Dit deel van de social media starttraining is opgebouwd rond beproefde social media strategie-modellen. Ook krijgen de deelnemers praktische tips om inspiratie op te doen voor berichten en hoe jullie die eenvoudig op de platformen plaatsen. Bij iedere stap wordt de actieve bijdrage van de teamleden verwacht. Hierna kan iedereen daadwerkelijk aan de slag.

Dit komt aan bod:

    • Vragen naar aanleiding van dagdeel 1
    • Stand van zaken:
      • kenmerken van de organisatie
      • hoe gebruiken we social media nu en wat vinden we daarvan
    • Wie is de doelgroep?
      • Op wie gaan we social media richten? Bewoners, cliënten, ketenpartners, ambtenaren, de politiek, etc.
    • Wat wil ik vooral uitdragen?
      • Waarvoor wil ik social media gaan inzetten?
      • Waarom, wat zijn de doelstellingen van mijn social media inzet?
        • Op de organisatie gericht
        • Op de klant gericht
      • Waarop, op welk Social media platform?
        • Welke platformen gaan we gebruiken en welke niet
      • Vorm, hoe ga ik mijn berichte vorm geven?
        • Tekst schrijven, foto’s maken en versturen, video of audio opnemen …
        • Online tools die helpen tijd te besparen
      • Handouts
        • Contentmatrix
        • Checklist social media focus
      • Samenvatting en afsluiting

Resultaat

De deelnemers hebben inzicht in het strategisch inzetten van social media vanuit hun functie. Ze hebben scherp voor ogen welke (gezamenlijke) boodschap uitgedragen moet worden, welke waarde zij zelf kunnen leveren op social media, op wel platform zij zich kunnen richten en wat het doel daarvan is. Ook hebben ze inzicht in welke vorm hiervoor geschikt is.

Aan de hand van de handouts krijgen de deelnemers gaandeweg overzicht over de belangrijkste vraagstukken die bij de professionele inzet van social media aan de orde zijn. Deze kunnen als naslagwerk gebruikt worden.

Na deze “snelkookpan” zit je vol ideeen en informatie en ben je helemaal klaar voor de start! Bovendien krijg je 25 jaar ervaring in welzijn, humor en een realistisch verhaal. En ontdek jij waar voor jou de kansen liggen.

De kosten

De social media starttraining van een dag, voor een team van 5 tot 20 personen, kost €1500,-, excl. BTW en reiskosten. De locatie, thee, koffie en lunch regelt de opdrachtgever zelf. Een halve dag of  dagdeel kan ook, voor €850,- excl. BTW en reiskosten. Dan snijden we uiteraard wel in he programma. In de prijs zit ook de voorbereiding, een social media quickscan en service achteraf voor de deelnemers die vragen hebben.

Borging 

Na deze training komt het er op aan dat iedereen ook daadwerkelijk met social media aan de slag gaat. Mijn ervaring is dat dit niet vanzelfsprekend is. Sommige medewerkers vinden het prettig (en voelen zich veiliger) wanneer er iemand is om op terug te vallen. Of hebben daar een stok achter de deur voor nodig in de drukke dagelijkse agenda.

Coaching on the job

Daarvoor heb ik een aanvullend programma ontwikkeld waarin ik jou en je collega’s gedurende zes maanden coach op jullie social media inzet. Individueel en per werksoort werken jullie aan zelf gestelde doelen. Daarmee raakt iedereen vertrouwd met de inzet van social media en wordt het een gewoonte deze in het werk te betrekken. Kijk hiervoor op https://www.welzijn30.nl/incompany-social-media-coaching/ of neem contact op.

1 uur coach

Het kan ook individueler en minder belastend voor de beschikbare tijd, met mij als 1 uur coach. Ik vlieg voor 1 uur in op je werkplek en help je met je meest praktische digivaardige vragen, zolang het niet gaat om het aansluiten van een printer of anderszins technisch is. Kijk hier voor meer informatie: de 1 uur coach!

Deze aanvullende programma’s vallen buiten deze starttraining.
IMG_8439

Mail voor informatie en boeking van mijn meest verkochte training naar info@welzijn30.nl of bel mij op 06-44062029.

Hier zie je een voorbeeld van een presentatie van mij.

Recente opdrachten:

      • Welzijn in Noordenveld, Roden
      • Welzijn Vught (Divers) Vught
      • Stichting Pulse, IJsselstein
      • JP van den Bent, ambulant LVG begeleiders, Apeldoorn
      • Hogeschool Utrecht, Social Work, docent digitale communicatie, media en webdesign
      • Movisie, Digivaardig in welzijn, week van de sociale technologie 2013
      • Hogeschool Utrecht, Social Management (gastles)
      • Movisie, Masterclass Clientenparticipatie
      • Noordeljjke Hogeschool Leeuwarden,
      • Symposium welzijn en sociale media Welzijn Nederland, Upwelzijn 2011 (Tweetcorner)
      • Hogeschool Windesheim Flevoland, docent SPH en MWD (acht hoorcolleges over ICT/sociale medida & beoordelingen)

Mail naar info@welzijn30.nl of bel naar 06-44062029.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.